Skip to content

Weblog als buitenboordbrein

8 september 2010

De titel heb ik van een artikel, geschreven door Lilia Efimova, waarin ze beschrijft hoe het bloggen kenniswerkers kan helpen om eigen ideeen verder te ontwikkelen en om een persoonlijke netwerk van andere bloggers te onderhouden. Voor de auteur kan een weblog nuttig zijn als persoonlijk informatiemanagementtool, een soort van buitenboordbrein: een hulpmiddel om informatie en het denkproces te stimuleren. En voor mij persoonlijk werkt het inderdaad zo. Ik vind het heerlijk om zo nu en dan een moment te nemen om te beschrijven wat ik heb meegemaakt, ervaren, wat ik ergens van vindt. Een krachtig leermoment, elke keer weer. Het ordent mijn gedachten, stimuleert me om dat ene artikel er nog eens bij te pakken, even te googlen op het thema om te zien op welke manier anderen er ook mee bezig zijn.

Binnen het HRD vakgebied zijn vast meer mensen te vinden die deze ervaring hebben of er voor open staan om dit eens uit te proberen. Deels vanuit dit perspectief is het idee van deze weblog geboren. Een andere reden is dat leden van de NVO2 aangeven behoefte te hebben aan korte, berichten die inspelen op de actualiteit, die laatste ontwikkelingen weergeven, die inspireren tot verder denken en lezen. Dat moeten we met elkaar toch voor elkaar kunnen krijgen! Met zoveel denkers, schrijvers, doeners en meelezers in ons midden. Nou, de start is gemaakt. Op naar meer.

3 reacties leave one →
  1. 21 september 2010 19:16

    Dag Sibrenne,
    Bedankt voor je initiatief! In deze time out die ik gepland heb tot begin volgend jaar, lijkt het me leuk om te leren van de mede-bloggers en -letterlijk vanaf ’n afstandje- de doe- en denkprocessen van mijzelf en collega’s wat te onderzoeken en te prikkelen. Tot gauw!
    Hartelijke groet,
    Marjo Korrel

  2. 8 september 2010 15:08

    Hoi Sibrenne,
    Dank voor je aftrap met de buitenboordmotor/brein!
    Een mooie metafoor! Ik heb zin om buiten m’n eigen systeem beweging en golfslag te maken zodat anderen kunnen reageren op mijn innerlijke gedachten.
    Als ik m’n gedachten binnenboord hou kom ik er nooit achter wat een anderen daar aan toe willen en kunnen voegen. Zo leren we van elkaar.
    Ik wens ons veel schrijf-plezier!
    We blog, don’t we?
    Hartelijke groet,
    Johan

Trackbacks

  1. NVO2Blog In gevecht met CoZoLo

Geef een reactie

