Skip to content

Mindfulness in bedrijf

5 november 2010
by


Wat lacherig kijken we elkaar aan. We zitten in een grote kring. Het is onze maandelijkse kantoordag. Na de nodige vergaderingen en bila’s, zijn de meeste collega’s wel in voor iets anders. Even het hoofd leeg maken. Dat komt goed uit. Voor de groep zit Nan Smits. Nan kwam ik tegen op het vijfentwintig jarig jubileum van Gooi Consult. Hoewel ze normaliter wars is van hypes, is ze als een blok gevallen voor ‘mindfulness’  en hypet ze dit keer vrolijk mee. Mindfulness is voor haar zo effectief gebleken als het om stressreductie gaat, dat ze de hype voor lief neemt. Ik zie wat kritische blikken en fronsende wenkbrauwen om me heen. Als het om hypes gaat, slaat bij sommige collega’s de argwaan toe.

Genoeg gepraat! Onder begeleiding van Nan, gaan we beginnen met een lichaamsgerichte oefening. Een kwartier lang, bij voorkeur met je ogen dicht, aandacht besteden aan al je lichaamsdelen. Nan begeleidt ons met woorden van linkervoet, via romp naar rechtervoet. Ik vind het heerlijk ontspannend. Het doet me denken aan de Yogalessen voor beginners die ik een ver verleden gevolgd heb. Zwaar en loom word ik ervan. Ik moet oppassen dat ik niet in slaap val. Van mij mag deze oefening nog wel even duren.

Sommige collega’s denken daar heel anders over, blijkt uit de nabespreking. Ze kunnen zich moeilijk ontspannen en kijken wakker om zich heen, op zoek naar rusteloze medestanders tussen al die in zichzelf gekeerde collega’s. Een enkeling wordt boos op zichzelf. Waarom kan ik die stroom van malende gedachten niet stil zetten?

Nan grijpt in. Bij mindfulness kun je het niet fout doen. Het gaat erom dat je jezelf leert observeren en dat je merkt dat je aandacht verslapt door opkomende gedachtes. Door iedere dag te oefenen, word je steeds beter in je aandacht vasthouden en opkomende gedachtes parkeren. Ik geloof het graag. Vooralsnog ben ik niet van plan om de cursus te gaan volgen. Ik ben redelijk tevreden over mijn stressniveau. Thuis heb ik wel de levensregels van Benedictus uit de boekenkast gepakt. De kern? Probeer alles in je leven met volle aandacht en toewijding te doen. Dat scheelt niet alleen een hoop stress, ook de kwaliteit van wat je doet neemt toe. Benedictus is door deze proefworkshop voor mij weer top of mind.

 

Verder lezen over Benedictus?

Derkse, W. (2003), Een levensregel voor beginners. Benedictijnse spiritualiteit voor het dagelijkse leven, Tielt: Uitgeverij Lannoo.

 

Verder met mindfulness?

www.nansmits.nl.

Inschrijven voor Mindfulness kan via www.vandenbergtraining.nl.

 

One Comment leave one →
  1. 5 november 2010 21:01

    Ik heb vandaag een intake gehad met mijn mindfulness trainer die ik vanaf volgende week wekelijks ga ontmoeten op de mat. Welke titel ik meegeef aan mijn biografie en futurologie? Nog nooit zo beknopt verleden en toekomst samengevat. Eerlijk gezegd ben ik ook door de hype gevangen. Ik heb wel wat met hypes. Als ware brononderzoeker wil ik er het mijne van weten zodat ik het kan plaatsen en weet of ik mensen wel of niet aanraad zich hier verder in te verdiepen.

    Mijn enige aarzeling om deel te nemen was dat er niks met mij aan de hand is, gewoon nieuwsgierigheid en genieten in de vertragingsstand en innerlijke rust spreken me wel aan. Maar zie hier, het is een trend binnen de hype dat juist steeds meer mensen in vitale toestand deze cursus volgen, zodat ze voorbereid zijn op het moment de stress toeslaat. Nu maar hopen dat ik niet in de stress schiet bij de mattenmeditatie.

Geef een reactie

