Skip to content

Keuzes, keuzes, keuzes

24 november 2010

Een leeg blad en ontzettend veel ideeen. Waar te beginnen? Kiezen wat ik nu wil schrijven. Kiezen wat ik ga lezen. Kiezen waar ik het komende uur aan ga besteden. En met de komst van social media zijn er heel veel meer keuzemomenten bijgekomen! Gelukkig ook veel blogs die je daarin weer helpen. Zoals dit bericht doet van SocialBrite. Zij hebben heel veel waardevolle social media tools op een rijtje gezet die je kunt gebruiken om je werk productiever in te richten.

Op het terrein van social media voor leren is evengoed een veelheid aan tools te gebruiken. Deels overeenkomst met de tools voor productiviteit. Maar dan gebruik je ze met een andere focus. Waar te beginnen? Sociale media expert Chris Brogan (2010) zegt regelmatig: “focus on connecting with the people, and the tools will all make sense.” Samen met Steven van Luipen heb ik eens zes typen tools op een rijtje gezet met daarbij voorbeelden waarvoor je ze zou kunnen gebruiken. Voor welk type leerprocessen dus. Als hulpmiddel bij het kiezen.

Microblogging RSS reader Social bookmarking Weblogs Wiki’s Social networking
Twitter, Yammer Netvibes, Google Reader Delicious WordPress, Blogger Wikispaces, PBworks, Google Docs LinkedIn, Facebook
Vragen stellen en beantwoorden 

Onverwachte inspiratie

Nieuwe contacten

Geattendeerd worden

Gesprek op de achtergrond tijdens congressen

Op de hoogte blijven 

Inspiratie opdoen

Start van inhoudelijk netwerk

 

Archiveren 

Zoeken naar waardevolle bronnen

Benutten bookmarks van mensen die je waardeert

 

Inhoudelijke inspiratie 

Reflectie

Gedachten expliciteren

Zichtbaar maken van je passie

Netwerken

 

Samenwerken 

Gezamenlijk archief

Opbouwen collectief geheugen

 

Professionele profilering 

Verbindingen leggen

Inhoudelijke inspiratie en netwerken

Tabel 1. Typische leeractiviteiten bij sociale media tools

Hoe kies ik eigenlijk?

  • Met een aantal kenmerkende tools heb ik inmiddels ervaring opgedaan. Ik weet wat ze wel en niet kunnen, maak er in mijn eigen werk gebruik van, durf ze aan te bevelen aan anderen.
  • Ik kijk naar wat voor type leerproces ik wil ondersteunen met social media tools. Als ik dat helder heb komen een aantal tools al explicieter aan bod.
  • Gaat het bijvoorbeeld om een gericht groepsproces? Dan kies ik een tool waarin deelnemers zich ook een groep kunnen vormen. Denk aan Yammer of Ning.
  • Gaat het vooral om asynchroon (niet tegelijkertijd) of synchroon (juist wel op hetzelfde moment) leren?
  • Is het van belang dat we met elkaar kennis en expertise verzamelen? En wellicht ook zichtbaar maken voor anderen? Dan denk ik aan tools als Delicious, een weblog of een wiki.
  • Willen we aan gemeenschappelijke documenten werken of gaat het ons vooral om het online gesprek?
  • Ik ga na welke tools mijn doelgroep al kent. Hoe kan ik daar bij aansluiten? Of is het juist een groep die wel in is voor iets nieuws?

En ja, niet geheel onbelangrijk: is er een tool die ik zelf wel eens wil uitproberen? Iets nieuws? Want het goed inzetten van social media begint met het experimenteren met tools! En het daarmee vergroten van je palet aan keuzemogelijkheden!

No comments yet

Geef een reactie

