Skip to content

Talent: weet waar je aan begint! Of: proceed at your own risk

26 november 2010

Op 13 oktober organiseerden EMC en Kessels en Smit samen met Performa uitgeverij een congres nieuwe stijl op de Performa beurs: De Bijenkorf. Op die beurs stond een prachtige casus van KLM Cargo centraal. “Omdat onze medewerkers vergrijzen en ontgroenen zien we als HR afdeling het belang in van ontwikkeling, flexibiliteit, gezondheid en mobiliteit, maar hoe doen we dat nou precies, wat zijn concrete tips en suggesties?” Met die vraag gingen teams van deelnemers aan de slag, geïnspireerd door experts die op allerlei thema’s expertsessies verzorgden. Ikzelf mocht niet alleen samen met Pieterjan van Wijgaarden, Erik Deen, Leontine Bibo en Hans Delissen de dag helpen vormgeven: ik heb op mijn eigen thema (talent en talentontwikkeling) ook als expert mogen bijdragen. Enkele weken na het congres schreef ik voor KLM Cargo dit blogbericht.

 

Beste Dionne, Daan en Onno,

 

Voordat ik jullie ook maar enige aanbeveling geef over het werken met jullie mensen vanuit hun talenten (anders dan hun vermeende tekortkomingen) is allereerst een waarschuwing op zijn plaats. Die waarschuwing komt voort uit een visie op talentontwikkeling die – gestaafd door Anders K. Ericsson en Malcolm Gladwell – niets anders zegt dan: je wordt goed door wat je doet. Talent is iets dat je beoefend, uitgeoefend, gedaan en nog eens gedaan hebt. Daar komt een regel uit voort die zegt dat 10 jaar of 10.000 uur in iets investeren je daarin getalenteerd maakt. De neurowetenschappen, die het fundament van breinleren vormen, weten dat nu ook wetenschappelijk te onderschrijven. We geven ons kunnen en de fysieke bedrading van onze kunde vorm door te doen.

 

Dus: je wordt goed door wat je doet.

 

Ga er daarom van uit dat alle medewerkers bij KLM Cargo die langer dan 10 jaar hun werk uitgeoefend hebben, daarin uitzonderlijk getalenteerd zijn geworden. Keigoed zouden ze in Brabant zeggen.

 

Maar – let op – als je als organisatie nooit van je mensen hebt gevraagd om mobiel te zijn, binnen of buiten KLM, dan zijn ze daarin – omgekeerd geredeneerd – ook totaal niet getalenteerd. Het is niet gedaan, beoefend, geoefend. Ik vermoed zomaar dat dit ook opgaat voor de drie andere speerpunten (ontwikkelen, gezondheid en flexibiliteit).

 

Eis actie!

 

Dat is eigenlijk gelijk mijn enige aanbeveling. Maak concreet wat je in het dagelijks werk van je mensen op mobiliteit, gezondheid, ontwikkeling en flexibiliteit verwacht en plan het voor ze in, stuur ze erop aan, breng ze in de situatie dat ze er iets mee moeten doen. Praten erover werkt niet, erop verleiden werkt niet, stevig gaan argumenteren en overtuigen werkt niet, alleen ‘doen’ werkt. Het talent van jullie mensen is gebaat bij die duidelijkheid.

 

Als neurologische aanvulling nog 1 tip: zorg dat jullie mensen gewenst gedrag minimaal 50 keer moeten doen. Pas dan vormen zich in je hersenen de eerste banen die maken dat je kunt zeggen: “hé, ik kan ‘t eigenlijk best aardig”, of: “goh, ik heb er best aardigheid in”. Tot die tijd lonkt het grotere talent van datgene wat je al meer dan 10 jaar gedaan hebt. Je wordt nog heel lang in gedragsverandering als door een elastiekje naar je bekend talent getrokken.

 

Benieuwd geworden wat de deelnemers aan KLM Cargo adviseerden?


3 reacties leave one →
  1. Evert Pruis permalink
    3 december 2010 18:36

    Mijn iPad corrigeerde mijn hartegroet. Een hartelijke groet dus!

  2. Evert Pruis permalink
    3 december 2010 18:33

    Hoi Gerdi,
    De laatste jaren is er steeds meer bewijs dat toewijding belangrijker is voor de ontwikkeling van je talenten dan je aanleg bij geboorte. Wat ik enorm interessant vind is wat Janine Jansen (wat wij een natuurtalent zouden noemen) beweegt om zoveel tijd en aandacht te besteden aan haar talent. Daarin ligt een sleutel verborgen, waar ik onnoemelijk nieuwsgierig naar ben. Michael Jordan ligt in een reclame een tipje van de sluier op. http://www.youtube.com/watch?v=4Uugz5Y7u6M&feature=youtube_gdata_player
    Hartendief, Evert

  3. Gerdi Keeler permalink
    30 november 2010 12:03

    Verrassend om te lezen wat jullie onder talenten verstaan. Als ik het goed begrijp zijn het vaardigheden die je veel geoefend hebt. Maar is talent niet meer dan dat?
    Als ik aan Janine Jansen denk heeft zij haar talent goed ontwikkeld en benut. Ook al zou ik The Lark of Ascend 1000 keer oefenen dan wordt het nog niet veel. Ik heb talent altijd opgevat als iets dat al aanwezig is en dat al dan niet zichtbaar wordt.

Geef een reactie

