Skip to content

Gedwongen leren = demotiveren

11 december 2010

Gedwongen leren, het komt voor. Niet alleen zo ongeveer je hele kindertijd (“doe dit en laat dat”), op school en als mensen gehersenspoeld worden, ook in keurige organisaties worden professionals getergd met verplichte cursussen. In een aantal gevallen lijkt mij dat bijzonder wenselijk. Zij die over mijn leven beschikken bijvoorbeeld, zoals piloten en dokters, die moeten met wortel en zweep bijblijven. Wat mij betreft.
Maar wat te denken van marketingmanager Y. te Z.? Hij werkt bij een gerenommeerd, wat zeg ik, bij een triple A multinational van Nederlandse origine. Bij zijn divisie is een president neergestreken die heeft besloten dat  iedereen vanaf nu “datagedreven en fact-based” zal werken. In concrete betekende dit dat alle managers en professionals verplicht een zogenaamde Lean Six Sigma training moeten ondergaan. Wie niet meedoet maakt geen promotie.
Jammer voor Y. te Z., die weliswaar als high potential is aangemerkt, maar drie verplichte trips van een week naar de USA moest maken, waar hij getraind werd van 8am tot 8pm en twee verplichte leerprojecten moest doen, bovenop zijn bestaande werk. Zijn onvrede aankaarten leidde tot niets.
Hij wil het bedrijf nu verlaten, deze high potential. Wegens gedwongen iets te moeten leren waar hij ab-so-luut geen plezier aan beleeft en to-taal het nut niet van inziet.
Dit lijkt me voer voor discussie onder leerprofessionals. Ik ben benieuwd…

Advertenties
3 reacties leave one →
  1. 20 december 2010 16:22

    Herkenbaar probleem, ook binnen de GGZ. Als HRD-adviseur ontmoet je beide kanten: een manager met visie die de kloof tussen huidig en gewenst gedrag van het personeel ziet en de hulpverlener die er voor de cliënten wil zijn, maar voortdurend aan allerlei verplichtingen (waaronder opleiding) moet voldoen. Mijn ervaring: wat echt nodig is ontdekken de mensen die van hun vak houden meestal zelf ook wel. Misschien net een week later dan hun manager. Maar die week kan het verschil maken in motivatie.

  2. 14 december 2010 13:20

    Tja Martijn, interessante kwestie. De ‘HRDsplit’ die je beschrijft zal alleen maar toenemen. Aan de ene kant hoor ik deskundigen roepen dat we op basis van arbeidsmarktschaarste en generatieperikelen (jonge) professionals in de watten moeten leggen met allerlei mogelijkheden zich naar eigen inzicht te ontwikkelen en ontplooien. Daarnaast wil de achteloze consument/patient zoals jij en ik dat piloten en chirurgen op en top getriand zijn. Maar de split wordt nog groter want ‘instanties&commissies’ dragen ook hun steentje bij. Olie in de Golf van Mexico, de Financiële crisis, het zijn grote gebeurtenissen die ‘god zij dank’ tot extra regelgeving leidenom herhaling of erger te voorkomen. En ja je raadt het al, moeten al die professionals weer naar zo’n vervelende training om hun ‘licence to operate’ in stand te houden. Aan ons als leerprofessionals de schone taak beide realiteiten onder ogen te zien en er het beste van zien te maken. En voor wat betreft die leiders die ineens ideeën in hun hoofd krijgen en iets willen met trainingen: blijf in december en begin januari uit hun buurt. Tijdens de feestdagen is de kans groot dat zij een boek cadeau krijgen in hun schoen, onder de kerstboom of als relatiegeschenk: uiterst gevaarlijk!

Trackbacks

  1. In gevecht met CoZoLo « Over Ontwikkelen en Opleiden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: