Skip to content

Passant zijn

20 december 2010
tags:

Femke Halsema nam vrijdag afscheid met de woorden: ‘In de politiek moet je altijd een passant zijn’. Je geeft het beste van jezelf, ‘for the time being’. Daarna is het aan anderen.

‘Altijd een passant’ is voor mij een geuzennaam.

Je zegt niet – ik ga het hier maken, ik ga mijn stempel erop drukken, ik wil concrete resultaten achterlaten- nee, je vraagt: –wat kan ik bijdragen aan ‘ons’, het gezamenlijk ideaal. Aan het grotere geheel, wat is nodig en wat kan ik mogelijk zelf toevoegen.

Die houding – je voor iets inzetten en toch contact houden met het gevoel ‘passant te zijn’ – maar dan wel met alle energie die in je is – die houding is een voorbeeld voor iedereen.

Ook als het om leren – of leren leren- gaat. De wijsheid omtrent de vergankelijkheid van eigen inzet en vermogen maakt dat je op tijd ruimte kunt maken voor onvermoede, ongedroomde synergie…

Sterker nog, het is aan onze generatie van 40+ om te vragen aan hen die jonger zijn: wijs ons de weg, want wij waren slechts passanten..

 

No comments yet

Geef een reactie

