Skip to content

Anders kijken

22 december 2010

Haarscherp is het beeld. Helder, doorschijnend lichtgroen. Er doorheen een netwerk van lijnen die vanaf de randen zich verzamelen tot dikkere bundels en uiteindelijk het groene vlak verlaten. Ergens aan de punt wordt het zonlicht gebogen en gebroken door een glashelder bolletje. Onscherp daarachter de nevelige lucht, ontwakend zonlicht en contouren van struiken en bomen.

Enkele bladeren op een vroege voorjaarsochtend in het bos. Met mijn camera zoek ik de juiste instelling en positie om dit wonder vast te leggen, spelend met scherptediepte, licht en compositie. Analyserend, beschouwend en tegelijk ontroerd en verwonderd. Ik had er zomaar aan voorbij kunnen gaan, zoals ik waarschijnlijk aan de meeste wonderen voorbij ga. Maar nu zag ik het, dankzij mijn camera.

Door fotografie heb ik anders leren kijken. Licht en schaduw, vlakken en patronen, kleurencombinaties, harmonieuze en spannende composities. Vroeger zag ik het niet. Nu kan ik er zomaar door geraakt worden: in een gesprek, tijdens een wandeling, of wanneer ik uit het raam van mijn kantoor naar buiten kijk. Het fotograferen maakt mij ervan bewust hoeveel schoonheid zichtbaar is, voor wie het wil zien.

Onbewust filteren we de werkelijkheid met behulp van onze kennis, onze ervaring en onze (voor)oordelen en gaan we aan veel moois voorbij. Gelukkig zijn er van die momenten waarop je plotseling geraakt wordt. Ineens zie je je kind, je vriend, je collega met andere ogen. Plotseling dringt tot je door wat een bepaalde tekst echt betekent, bekijk je een probleem met andere ogen. Het zijn momenten waarop je even stil staat, ontroerd, verrast. Momenten waarop je anders gaat kijken.

“Anders kijken” overkomt je niet alleen, het is ook een actieve daad. Het is het verlangen de werkelijkheid vanuit een ander perspectief te zien. Even een stap achteruit of opzij doen, vanuit het besef van je eigen beperkte blikveld. Je neemt afstand, je verandert je perspectief, je plaatst een probleem in een andere compositie. Anders kijken is vooral méér zien.

Als opleider wil ik de verwondering van het ‘anders kijken’ vast blijven houden. Want leren begint met verwondering.

Arie Speksnijder

http://www.bridge2learn.nl

No comments yet

Geef een reactie

