Skip to content

Dino op HvaTweetmeet

24 februari 2011

Twee weken geleden was ik op een zogenaamde tweetmeet, een ontmoeting IRL (in real life) van twitteraars, in dit geval van de Hogeschool van Amsterdam.

Aan één van de tafels vertelde ik het verhaal over onze leraar Aardrijkskunde – met bijnaam Dino – die in de derde klas (en dit speelt zo’n vijfenveertig jaar terug) zo dom was altijd dezelfde vraag te stellen op het proefwerk in het tweede semester. Fijntjes hadden we het geheim doorgespeeld gekregen van de ouderejaars dat er zeker een vraag kwam over het hoe en waarom van de passaatwinden. Slim als we waren maakten we de opdracht thuis met mooie tekeningen er bij en schoven het aparte blaadje tussen de andere vragen van het proefwerk. Domme Dino had dat natuurlijk niet door. Pas veel later besefte ik dat het maar de vraag was of onze leraar Aardrijkskunde dit bedrog was ontgaan. Misschien vond hij dat helemaal niet erg of was hij zelfs het genius achter het geheim. Want iedereen gaf een prima antwoord op de vraag en besteedde om dat te bereiken nogal wat studietijd aan het onderwerp en putte zich uit in een zo mooi mogelijk vormgegeven uitleg.

Dit verhaal paste bij mijn opvatting over fraude door studenten in het onderwijs. Mijn wat gechargeerde stelling is dat bedrog, overschrijven en plagiaat helemaal niet erg zijn, zolang ze maar slim en creatief wordt toegepast. Sterker nog, dit soort fraude zou aangemoedigd kunnen worden en niet ten koste van alles worden bestreden. Dat was een beetje vloeken in de kerk tussen de docenten die mij, toevallig een van de weinige studenten in het gezelschap, omringden. Het gesprek ging over plagiaat en de gemakkelijke manier waarop sommigen aan het antwoord komen op dat grote, alles onthullende internet. De discussie over stelen of zelf het antwoord weten is echter in mijn ogen een valse; dat was het altijd al en dat is in de huidige kennissamenleving alleen maar aan het toenemen. Alle waarheden, feiten zijn al eens gezegd, maar zijn niet absoluut waar in alle contexten. Het gaat dus niet om kopiëren maar om het vermogen iets over te nemen in een nieuwe context op het daarvoor juiste moment, passend bij de behoeften van de doelgroep.

Op deze manier bekeken stelt dit wel eisen aan de manier waarop docenten vragen moeten stellen aan hun leerlingen. Het zou meer moeten gaan om leervragen en niet zozeer om toetsvragen. Net zoals meneer Ruitenbeek – want dat was zijn echte naam – ontdekte dat een werkstuk een veel beter leerrendement oplevert dan een proefwerk. Ondanks alle schijnobjectieve zekerheden van een toets met kwantificeerbare resultaten. Prikkelen en uitdagen is het devies en niet het willen terughoren van kennis die je meent eerder in de les te hebben overgedragen. Natuurlijk overdrijf ik, er zijn zeker en zelfs veel uitzonderingen (zoek op twitter.com eens naar @AlbertJanB en datum 11/02/11), maar ik bespeurde toch nog bij veel docenten een zekere hang naar het oude – expert en leerling- paradigma.

Thema van de tweetmeet had namelijk betrekking op hoe je sociale media kon aanwenden als leermiddel in je curriculum. De gedachten van de meeste aanwezigen blijven beperkt tot communiceren over door de expert bedachte vragen en het beantwoorden van door de leerlingen gestelde vragen. In het nieuwe paradigma – leren van elkaar en aanvullen van elkaars vaardigheden – echter zijn er geen experts en dus ook geen (of alleen maar) leerlingen. Sociale media zijn dan een communicatiemiddel, internet een schier onuitputtelijke informatiebron en docenten misschien wat wijzer – of liever vaardiger – in de manier waarop die informatie moet worden geselecteerd en op waarde beoordeeld. Als de docent die vaardigheid wil stimuleren komt hij tot andere lesopzetten. Kondig bijvoorbeeld een les met sociale media als volgt aan: Volgende keer stel ik een vraag rondom onderwerp X. Je mag voor de beantwoording daarvan alle hulpbronnen gebruiken die je maar kan verzinnen, inclusief je medestudenten, de internetcomputers, je telefoon en vooral je kennissen. Je kunt je voorbereiden door nu al na te denken wat zinvolle informatiebronnen zijn en vooral wie je gaat raadplegen. Veel succes.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: