Skip to content

Kijk consequent af bij de beste presteerders!

4 maart 2011

Wat is een beste presteerder?

Het kijken naar de beste presteerders biedt de mogelijkheid om de huidige en de gewenste prestatie te bepalen en om oplossingen te bedenken, waarmee de gemiddelde prestatie van alle medewerkers meetbaar toeneemt. Dat is in ieder geval effectiever dan verstrikt raken en blijven in het oplossen van de problematiek van de slechtste presteerders. Want als dat laatste te veel tijd van het management en de HRD-professional in beslag neemt (een inspanning van 80% die maar 20% van de resultaten oplevert, in plaats van 20%:80%), daalt evenredig hiermee ook de effectiviteit van de te ontwerpen oplossing.

Beste presteerders zijn systeemslim

De beste presteerders zijn de professionals die in de context van een organisatie(onderdeel) meetbaar de beste organisatieresultaten halen, over de beste hulpmiddelen en informatie beschikken, zelf procedures bedenken, of procedures omzeilen als dat nodig is om resultaten te boeken en ook zelf blokkades uit de omgeving verwijderen. Beste presteerders zijn met andere woorden systeemslim. Zij begrijpen als geen ander wat ze moeten doen en vooral hoe ze het meest effectief kunnen zijn in het (sub)systeem waarin ze functioneren.

Criteria om de beste presteerders te bepalen

  • De organisatieresultaten zijn bekend.
  • De beste presteerders:
    • presteren meetbaar meer dan een halfjaar beter dan de gemiddelde collega;
    • zijn in staat om blokkades in de (werk)omgeving te elimineren of te omzeilen;
    • beschikken over betere informatie, hulpmiddelen en netwerken.
  • Het management en collega’s benoemen beste presteerders ook informeel als de beste presteerders.

Hoe af te kijken bij de beste presteerders?

Uit onderzoek blijkt dat de beste presteerders hun geheimen niet blootgeven via interviews (Stolovitch, 2004). Daarom is het noodzakelijk om de beste presteerders op de werkplek te observeren en deze observaties aan te vullen met interviews waarin zij uitleggen hoe zij tot de prestaties komen en waarom ze die methoden kiezen. De checklist hierna is een handig hulpmiddel om objectief vast te stellen wie beste presteerders zijn.

Checklist om oplossingen af te kijken van de beste presteerder JA NEE
1 Beste presteerders zijn op basis van een gemeten prestatie vastgesteld.
2 Taken van de beste presteerder benoemd.
3 Vastgesteld welke extra taken de beste presteerder uitvoert ten opzichte van de standaarden en welke taken de beste presteerder niet uitvoert.
4 Vastgesteld welke beslissingen de beste presteerder hanteert tijdens het uitvoeren van de taken.
5 Vastgesteld welke informatie/hulpmiddelen de beste presteerder gebruikt om de resultaten te kunnen bereiken.
6 Eventueel overige factoren benoemd die ervoor zorgen dat de beste presteerder kan presteren.
7 Alle succesfactoren van de beste presteerder benoemd.
8 Oplossingen gegenereerd op basis van de informatie over de beste presteerder.
9 Eerder genoemde oplossingen getoetst in samenwerking met de beste presteerder.

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorbeeld uit onze praktijk

Een adviesbureau heeft te maken met een teruglopende orderportefeuille. Slechts één adviseur heeft hier geen last van. Bij interne en externe projecten is hij een veelgevraagde professional. Hij is degene die meetbaar het meest verkoopt en omzet, en die bij alle relevante interne projecten betrokken is. Er is zichtbaar sprake van een betere prestatie:

  • Hij heeft een hoger aantal declarabele uren dan de collega’s.
  • Hij is breder inzetbaar (hij kan alle tien de diensten van het adviesbureau leveren, terwijl de gemiddelde collega maar drie diensten kan leveren).
  • Hij acquireert meer nieuwe projecten op basis van tevreden klanten (iedere klant van deze adviseur wil een vervolgopdracht (100%) tegen gemiddeld 70% vervolgopdrachten bij andere collega’s).

Na interviews met klanten, het management en de beste presteerder zelf, en na bestudering van de adviesrapporten, gecombineerd met een aantal observaties (gekeken naar de interactie met de klant en de genomen cruciale beslissingen tijdens het adviesproject), blijkt dat de volgende factoren een rol spelen:

  • De adviseur maakt gebruik van een aantal zelf geconstrueerde hulpmiddelen om projecten te kunnen beheersen. Dit komt professioneel over bij de klant.
  • De adviseur zorgt aan het begin van het adviesproces voor een duidelijke verbinding met het senior management bij de klant. Hij besteedt substantieel meer tijd aan het opbouwen van deze relatie. Klanten ervaren dit als prettig en het blijkt dat gedurende het adviestraject veel minder werk over moet en dat er minder sprake is van miscommunicatie dan bij collega-adviseurs.

In de praktijk blijkt keer op keer dat het de moeite loont om af te kijken bij de beste presteerders. Maar het valt niet altijd mee om de beste presteerder objectief vast te stellen. Zonder meetgegevens wordt de beste presteerder echter door het management en collega’s te vaak verwisseld  met de meest sympathieke collega. En hoe aangenaam deze mensen ook kunnen zijn…

Advertenties
One Comment leave one →
  1. 7 maart 2011 17:53

    Beste Jos, Heb met plezier je blog gelezen! Mooi en helder stuk dat in de praktijk gebruikt kan worden om mensen te stimuleren ‘af te kijken’ en de bronnen te benutten die zo dichtbij te vinden zijn! Bedankt!
    Groet van Marjo

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: