Skip to content

Flexibiliteit van een trainer

31 maart 2011

Eén van mijn cursisten startte een leergesprek tijdens de training over de ‘flexibiliteit van een trainer’. De discussie die volgde was dermate boeiend dat ik er maar een blogje aan waag.

De flexibiliteit van een trainer kan volgens mij twee dingen betekenen:
  1. Je had een doel, maar je kiest ervoor om een ander doel te nemen. Je bent dus flexibel als je je doel kunt aanpassen.
  2. Je had een doel, en je houdt datzelfde doel, maar je kiest een andere manier om er te komen. Je bent dus flexibel als je je strategie kunt aanpassen naargelang de omstandigheden dat van je vragen.
In beide gevallen is er sprake van een doel. Wanneer je geen oorspronkelijk doel had, dan kun je daar ook niet vanaf wijken en kun je jezelf moeilijk flexibel noemen. Het vraagt immers geen enkele flexibiliteit om af te wijken van een route die je niet volgt? Sterker nog, dit is onmogelijk. 
Vergelijk het met een schip op zee. Wanneer dit schip geen bestemming heeft, kan de schipper nooit besluiten van de oorspronkelijke koers af te wijken, want er is immers geen bestemming. Alleen een schip met een bestemming kan van die bestemming afwijken, of een andere route naar de bestemming kiezen. 
Wanneer we flexibiliteit toepassen op het gebruik van een agenda, dan zie ik soms mensen die onder het mom van flexibiliteit met een vol hoofd en een lege agenda rondlopen. Ik hou er niet zo van om alles vast te leggen, dan kan ik niet flexibel meer zijn. Absurde gedachte! Wat deze mensen waarschijnlijk bedoelen is dat ze de vrijheid willen om te doen wat ze op een bepaald moment willen doen. Meestal zijn het leuke of urgente zaken die hun aandacht opeisen en is het maar de vraag of deze taken ook belangrijk zijn. Flexibiliteit is daarmee het eufemisme geworden van gebrek aan discipline, nonchalance en doelloosheid.
Juist een gevulde agenda maakt je flexibel. Daarin staan je doelen. Zodra er werk bij komt, pak je je agenda en kijk je wat je met deze extra taak gaat doen. Alleen met je agenda in de hand kun je vaststellen of je een taak kunt aannemen of niet, wat je eventueel moet schrappen, en wanneer je hieraan gaat werken. En uiteraard heb je dan de vrijheid om af te wijken van je oorspronkelijke planning.
Er is nog een tweede reden waarom goede planners erg flexibel zijn. Wie goed plant, plant taken meestal ruim voor de deadline. Dat biedt dus ruimte voor flexibiliteit, want dan kun je nog eens iets schuiven, zonder dat je doelen in gevaar komen.
Mijn definitie van flexibiliteit is: het vermogen om binnen gegeven kaders bewust van doel te veranderen wanneer de situatie dit van je vraagt, en het vermogen om eenzelfde doel op verschillende manieren te bereiken. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor trainers…
2 reacties leave one →
  1. 2 april 2011 20:07

    Hoi Arie,

    Leuke blog!
    Ik ben het voor een groot deel met je eens; flexibiliteit is wat mij betreft ook de koers aanpassen om een doel te bereiken. Maar je doel aanpassen, dat wijst volgens mij meer op (positief verwoord) aanpassingsvermogen of (het negatieve uiterste) doelloosheid. Wat mij betref dus echt 2 verschillende zaken. Uiteindelijk kom ik dan ook tot de conclusie die jij trekt: flexibiliteit wordt vaak genoemd om gebrek aan doelgerichtheid te verbloemen….

  2. 1 april 2011 10:58

    Ha Arie, wat leuk om te lezen, een feest der herkenning voor mij. Ik ben het helemaal met je eens. Ik probeer ook altijd ruim te plannen. Ik mijn vorige baan hadden we ook een clash over strategische planning. De stroming die het heel belangrijk vond en de stroming die vond dat je daarmee niet meer flexibel was en niet voldoende op ontwikkelingen kon inspringen.

Geef een reactie

