Skip to content

Ssssst……. cultuurverandering

6 april 2011
by

De laatste maanden vallen de woorden cultuur- en cultuurverandering opvallend vaak in gesprekken die ik als adviseur met klanten voer. Mijn gesprekspartners beginnen erover. Er mankeert vanalles aan hun bedrijfscultuur, de cultuur houdt verbetering van de resultaten tegen en een cultuurverandering is nodig. Steevast volgt daarop de vraag: hoe ons bureau dit zou aanpakken. Ik word een beetje onrustig van dit soort vragen en sinds ik het laatste boek van Jaap Boonstra: ‘Leiders in cultuurverandering’ heb gelezen weet ik waarom. Ook Boonstra stelt overigens vast dat de onderwerpen cultuur- en cultuurverandering na jaren van stilte weer populair zijn in Nederlandse organisaties. Hij noemt 2003 als omslagjaar.
Veel interessanter zijn zijn inhoudelijke lessen over het thema. Zijn belangrijkste les is misschien wel dat cultuurverandering nooit een doel op zich mag zijn. Het staat als het goed is altijd ten dienste van de strategie, bijvoorbeeld: overleven in crisistijd of international expanderen of innoveren. Cultuurverandering raakt aan de zijnswaarde van een bedrijf en gaat daarmee over waar staan we voor, waar gaan we voor, wat is onze unieke kracht en voor welke waardepropositie kiezen we. Ik heb in het verleden te veel meegemaakt dat cultuurveranderingen zich beperkten tot gedragsprogramma’s en weinig opleverden. Vandaar mijn onrust bij dit thema. Sterk van het boek is, dat het gebaseerd is op grondig onderzoek bij 16 toonaagevende organisaties van eigen bodem. Sinds het lezen van de bijbel van Boonstra, sta ik niet meer met met mijn mond vol tanden als het om cultuur- en cultuurverandering gaat. Dat neemt niet weg, dat ik heel terughoudend blijf met het zelf in de mond nemen van het begrip. Donderdagavond 12 mei vormt daarop een uitzondering. Dan organiseert de EMC-boekenclub van 18.00 tot 20.30 uur een boekbespreking voor vakgenoten. Wil je meepraten over dit weerbarstige onderwerp? Meld je aan via info@emcperformance.nl.

One Comment leave one →
  1. Evert Pruis permalink
    7 april 2011 11:09

    Hoi Leontine,
    Helder pleidooi waar ik me uitstekend in kan vinden. Vooral dat het ten dienste staat aan de strategie van je bedrijf of instelling. Dat maakt het opeens functioneel en daarmee meer tastbaar dan het begrip ‘an-sich’.
    Dank voor je eye-openers.

Geef een reactie

