Skip to content

No-bel prijs: waar komt een goed idee vandaan?

12 april 2011

Vol verwachting nam ik plaats vooraan in de zaal met eerste klas uitzicht op het podium. De University of California (San Diego) viert dit jaar haar vijftig jarig bestaan en vandaag hebben ze vier van hun Nobelprijswinnaars uitgenodigd als gastsprekers. Een unieke kans om vier Nobelprijs laureaten op één avond te horen spreken over hun ‘ultieme idee’ en hoe ze dit idee in een innovatieve doorbraak wisten te vertalen.

Roger Tsien (Nobelprijs Chemie, 2008) geeft advies

 http://ucsdnews.ucsd.edu/thisweek/2011/02/28_nobel.asp

De laureaten waren stuk voor stuk bescheiden en relativeerden hun onderscheiding; immers ze beseften dat het niet louter ‘hun idee’ was geweest, maar dat zoveel anderen aan de ontwikkeling ervan hadden bijgedragen. Ja, natuurlijk dacht ik: ‘Stand on the shoulders of giants’; al die wetenschappers die zijn voorgegaan en de weg voor dit goede idee hebben gebaand. Daarnaast natuurlijk al de collega-wetenschappers die hebben bijgedragen, maar niet genoeg om de Nobelprijs in ontvangst te mogen nemen (iedere prijs wordt max. aan 3 personen tegelijk uitgereikt). Echter  de laureaten vestigden tevens de aandacht op een heel andere groep:

 ‘Students bring us good ideas’ 

Op de één of andere manier denken we niet zo snel aan studenten als degenen die kunnen bijdragen aan nieuwe frisse ideeën van Nobelprijscategorie. Dat roept bij mij de vraag op of we eigenlijk wel genoeg gebruik maken van de innovatieve ‘brainpower’ van studenten in het onderwijs? Of zijn we alleen bezig om hun aan allerhande testen en compentieprofielen te onderwerpen? Zien we het onderwijs als een eentonige diplomafabriek of een spannend innovatielab?

Op dit moment ben ik in San Diego en doe ik onderzoek op één van de innovatiefste scholen in de V.S., de High Tech High

http://www.hightechhigh.org/

Deze scholengemeenschap doet het écht anders. Er wordt geen vastomlijnd curriculum gebruikt, maar leraren ontwerpen gezamenlijk projecten met en voor hun leerlingen. Ze weigeren om les te geven naar de test en nemen alleen de verplichte testen van de staat Californië af. Maar vergis je niet, de leerlingen leren enorm veel tijdens deze projecten. Ze worden gestimuleerd creatief na te denken, samen te werken en problemen op te lossen. Gaandeweg maken ze zo met hoofd en handen zich een schat aan kennis en vaardigheden eigen. En op de verplichte staatstest scoren ze bij de hoogste van de staat!

Project leren op High Tech High

Het is een school die een goed idee echt serieus neemt en studenten leert om deze ideeën samen met anderen (leerlingen, leraren, ouders, e.a.) uit te werken in de praktijk. Ik heb leerlingen echte ‘social businesses’ zien opzetten, een heuse menselijke onderzeeër zien bouwen, etc. Als goede ideeën op die manier worden geboren en alle leerlingen zo met veel plezier heel veel leren, waarom wordt dit goede voorbeeld dan niet direct overal nagevolgd?

Gek eigenlijk, dat er ook geen Nobelprijs voor het onderwijs bestaat. Hier ontstaan toch juist de ideeën en zouden studenten moeten worden geleerd om goede ideeën handen en voeten te geven? De High Tech High laat zien hoe dit kan en neemt dit leerproces zo serieus dat ze niet eens willen dat hun leraren en leerlingen op een onnatuurlijke manier worden onderbroken door een schoolbel.

Die bel is afgeschaft, ze verdienen de No-bel prijs…

Lees meer:

http://www.didaktief.nl/images/stories/Dossiers/san_diego_1/san_diego_2/SanDiego2_did10_TDS3_mrt.pdf

Informatie over het onderzoek: info@inter-actie.com

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: