Skip to content

ROI: overcoming the toughest challenges. Een sessie van Jack Phillips van het ROI Institute

23 mei 2011

Jack Phillips van het ROI Institute spreekt over Return on Investment. Hij ziet drie grote uitdagingen:
1. Verzamel gegevens.
2. Isoleer de feiten uit hetgeen je onderzocht hebt.
3. Converteer je bevindingen naar financiën.

74% van de management teams wil ROI van leren, maar 4% krijgt het. Er is een kritische gap tussen hetgeen wij binnen HRD laten zien aan onze managers en wat zij willen zien. Het dilemma van evaluatie: we koppelen leren niet aan de opbrengst. Waarom niet? Omdat HRD het niet direct gevraagd wordt en dat is spannend, want het wordt wel van ons verwacht.

Goed nieuws: 80% van de data op Return on Investment (ROI) is – in welke vorm dan ook – al beschikbaar (zie de 10 technieken hieronder).

Jack vraagt ons een oefening te doen waarin we zijn vier niveau’s van effectmeting combineren met de 7 instrumenten die je daarvoor in kunt zetten. Mooie hand-out met 7 cases waarin we de combinatie kunnen maken. Zijn vier niveau’s (even: voor degenen die ze niet meer onmiddellijk paraat hebben ;-): learning; application; business impact en ROI. De 7 methodes van effectmeting noemt hij: survey; test, questionnaire; interview; focus groups; observation en performance records.

Maar hoe isoleer je nu de effecten van een programma? Hoe zorg je voor ‘ceterus paribus’ dus? Jack ziet daar zes methodes voor: de controle groep; trend analyse; voorspellingen; inschatting van participanten; input van klanten gebruiken en inschatting van experts.

En dan de laatste en derde uitdaging. Hoe converteer je de data naar harde dollars. Ook hier heb je weer een aantal technieken voor? 10 zelfs!

  1. winst of besparing door output
  2. kwaliteitskosten
  3. compensatie van de medewerker in tijd
  4. besparing of kosten uit historische gegevens
  5. input van experts
  6. externe database
  7. verbinden met andere metingen
  8. inschatting van participanten
  9. inschatting van management
  10. inschatting van HR staf
Een heerlijk maakbare wereld
Mooi hoor, zo’n Amerikaanse sessie! Drie uitdagingen en minstens zoveel methoden en technieken. De wereld is hier zo maakbaar als wat. Dat heeft natuurlijk een schaduwkant, want is de mens wel maakbaar? Maar om iets aan te pakken in ons vak is deze (super pragmatische 😉 kijk erg verfrissend. Het wordt allemaal zo lekker do-able.

Zin in een kleine verdieping?

ROI_for_People_Who_Think_They_Hate_ROI

Advertisements
One Comment leave one →
  1. 25 juli 2011 14:14

    eindelijk de tijd om achterstand in inspirerende blogs te lezen. Wat ben jij lekker actief. Die Amerikanen toch. Ik ben op de terugweg uit Frankrijk via Eurodisney gegaan met mijn 2 kinderen van 3 en 5 jaar. Ze weten er een fantastische fantasywereld van te maken, maar de afgelopen 15 jaar zijn ze vergeten vernieuwing door te voeren. Zo ook in het eetaanbod: naast popcorns, friet, pizza en hotdogs en grote bekers frisdrank is er niks te koop. Ongelooflijk dat met alle aandacht voor gezondheid, obesitas bij kinderen de amerikanen in Europa zo achter de feiten aan lijken te lopen.
    Hoe zit dat met ROI. Vraagt ons management er echt om? Willen ze het echt weten? Wat doen ze met de resultaten? Ben jij inmiddels in staat tot goede effectmetingen van trainingen. Ik in elk geval niet en mis ook de ambitie!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: