Spring naar inhoud

Leren via de Backchannel

26 juni 2011

Met de opkomst van Social Media lijkt een soort gist aan ons bestaan te zijn toegevoegd waardoor allerlei nieuwe fenomenen in ons dagelijks leven opborrelen. Voor HRD professionals is het interessant te volgen wat zoal opborrelt in relatie tot leren. In deze blog zal de Backchannel opborrelen. Waar in het regulier onderwijs heftige discussies plaatsvinden over het mobieltjesverbod in de klas zie je dat bij conferenties, studiedagen, presentaties en trainingen het hek al lang van de dam is. Daar wordt er steeds vaker vrolijk op los getwitterd. En als je nu denkt ’Ohhhh, toch niet wéér twitter’ houd aub even vol en blijf bij me. Ik ben ook niet geïnteresseerd in het bericht dat #Dirk zijn #boterhammetpindkaas vanochtend op het #tapijt heeft laten vallen of dat #JustinBieber zijn #eersteborsthaar vannacht is weggewaaid. Ik wil het met jullie hebben over de communicatie en conversatie stromen die via Twitter rondom interessante bijeenkomsten ontstaan: de Backchannel. En waarom en hoe de Backchannel nuttig kan zijn in relatie tot leren. Voor wie niet (zo) bekend is met Twitter schets ik kort hoe de Backchannel ontstaat. Ik gebruik daarbij als voorbeeld de ASTD conferentie onlangs in Orlando. Een keur aan sprekers (waaronder ‘onze’ Evert Pruis die ook mooie blogs daarover heeft gepost: aanrader!!) hielden daar presentaties over allerlei onderwerpen in relatie tot HRD. Collega’s vanuit de hele wereld stuurden berichten over hun bevindingen aldaar via Twitter met het herkenningsvlaggetje ofwel de Hashtag #ASTD2011. Zo ontstaat een stroom aan berichten, jazeker, de Backchannel, berichten die allemaal te maken hebben met wat op dat moment gebeurt tijdens de ASTD conferentie. ‘Nou en?’ denk je misschien. Vanuit ‘leren’ zijn een paar perspectieven interessant: die van de bezoekers daar aanwezig, die van geïnteresseerden daar niet aanwezig en die van de presentatoren.
 1. Bezoekers aanwezig bij het evenement:
• Vertalen de kernboodschappen die zij meepikken naar compacte teksten (soort logboek) waarmee zij de inhoud voor henzelf actief verwerken. Ze delen deze met anderen
• Voelen zich soms wel veilig via Twitter om zich te uiten waar ze dat anders niet voelen: het is mooi dat hun input dan ook beschikbaar komt
• Zien welke kernboodschappen andere aanwezigen uit de presentatie pikken en ontdekken zo andere perspectieven
• Voegen gedachten/ideeën toe vanuit hun eigen context: ‘wij hebben dat idee zo en zo toegepast met die en die resultaten’
• Zien zowel bevestiging van de ideeën van de spreker als kritische noten vanuit de toehoorders
• Voegen tips toe vaak in de vorm van aanvullende bronnen in relatie tot het thema dat wordt besproken: lees ook het boek, zie ook website, bekijk ook Youtube filmpje, lees ook blog…’
• Ontdekken met wie ze na de presentatie nog eens wat uitgebreider van gedachten willen wisselen
• Kunnen ter plaatse vragen stellen die door andere aanwezigen of anderen van buiten worden beantwoord
• Kunnen personen van die niet ter plaatse zijn verzoeken zich in de discussie te mengen en iets toe te voegen

2. Geïnteresseerden die niet aanwezig zijn:
• Kunnen toch de highlights van de presentatie via de Backchannel volgen
• Kunnen van buitenaf andere perspectieven, ervaringen en bronnen aan de Backchannel toevoegen
• Leggen soms zelfs connectie tussen twee events die zich tegelijkertijd afspelen op twee verschillende locaties
• Kunnen met hun kennis de vragen die bij het publiek ter plaatse leven beantwoorden
• Zijn wellicht in de gelegenheid wat tijd te investeren in het uitzoeken van antwoorden en aanvullende bronnen die zij later kunnen inbrengen
• Kunnen in hun netwerk ‘verder’ zoeken en personen uitnodigen zich in de discussie te mengen en iets toe te voegen

3. Presentator:
• Kan soms voorafgaand aan de presentatie al via de Backchannel bekijken wie de presentatie gaat volgen en wat verwachtingen zijn van het publiek
• Kan tijdens de presentatie af en toe de Backchannel bekijken en ‘scannen’ op vragen, interessante aanvullingen en hoe de boodschap is overgekomen en eventueel bijsturen (voor gevorderden)
• Kan een vraag stellen aan het publiek en de Backchannel gebruiken om tot een compilatie van antwoorden en van daaruit tot een conclusie te komen
• Kan na de presentatie volgen hoe de boodschap haar weg vindt en kan zich ook dan in de discussie mengen

Te mooi om waar te zijn?

Natuurlijk zijn er ook nadelen of risico’s aan de Backchannel:
• Zo is het in het begin voor velen wennen om te luisteren en met de Backchannel bezig te zijn, dit vraagt om multitasken.
• Als toehoorders bezig zijn mat de Backchannel kan dat verstorend zijn voor de spreker en andere toehoorders
• Als door de spreker aandacht wordt geschonken aan de Backchannel kan dat leiden tot twitteraars bevoorrecht zijn en anderen uitgesloten
• Ook kunnen negatieve berichten van binnen of buiten aandacht afleiden van de presentatie of deze zelfs ondermijnen.

Natuurlijk hoop je dat ieder die zich in de twitterstroom begeeft dat met positieve intenties doet maar dat is in feite niet te managen. Ik houd van de simpele spelregel die Gina Schreck voorstelt:
Be helpfull,
Be interesting or
Be quiet.

Meedoen?!
Hier is je stappenplan:

Stap 1: Twitteraccount aanmaken, is simpel online te regelen

Stap 2: Aanstaande dinsdag 28 juni 2011 het TalentEvent: ‘Terug naar de bron’ van HAN Opleidingskunde volgen en liever nog meedoen bij : zie deze link voor het programma en gebruik #talentevent

Stap 3: David Kelly volgen via twitter: @LnDDave. Deze New Yorker heeft zijn blog Misadventures in Learning gewijd aan het verzamelen van Backchannel resources (alle interessante links e.d.) die voorbij komen tijdens allerlei conferenties en online evenementen over HRD. (Great job Dave, this one is for you!!!)

Stap 4: Tijdens de Learning Lane #learninglane meedoen (24 t/m 26 augustus 2011)

Stap 5: Ervaringen delen door je aan te melden bij de Linkedingroep Backchannel Learning
Graag wil ik Evert Pruis vragen of hij in reactie op deze blog zijn ervaringen kan delen over zijn presentatie tijdens de ASTD conferentie en de rol die de Backchannel daarbij voor hem speelde.
En als laatste wil ik…euhhh, oeps mijn boterham met pindakaas is op het tapijt gevallen!

Ger Driesen

Challenge

4 reacties leave one →
  1. 1 november 2011 18:44

    Beste mensen, komende dagen vindt in Las Vegas de conferentie DevLearn plaats. Dit jaar is David Kelly (ik heb hem in mijn oorspronkelijke blog genoemd) alias LnDDave benoemd als ‘curator’ tijdens het congres. Hij zal steeds een verzameling van de meest interessante bronnen van de Backchannel verzamelen en beschikbaar stellen. Zie bericht:
    What Happens at DevLearn Doesn’t Stay at DevLearn
    If you can’t join us this week in Las Vegas, make sure you tune in to the curated conference backchannel to find valuable resources and information being shared at the largest and most exciting DevLearn ever.
    • Bookmark the Curated DevLearn Backchannel Resources List.
    Visit http://backchannel.devlearn11.com to see the curated DevLearn Backchannel Resources List managed by David Kelly, the DevLearn Backchannel Curator. David will be live onsite at DevLearn sharing his insights from the event and curating all of the conference backchannel activity into a vetted, master list of valuable resources.
    • Check Out the DevLearn Hashcast.
    DevLearn is committed to uncovering emerging technologies that can be used for learning. This year we have partnered with Hashcaster to beta test their new social media curation platform, which curates, organizes, and ranks the most important tweeted news, information, photos, videos, and blogs posts from DevLearn in real time. Check out the DevLearn hashcast at http://devlearn.hashcaster.com.
    • Join the DevLearn Conversation.
    Participate in the DevLearn conversation! Follow @DevLearn and the hashtag #devlearn on Twitter, and share your thoughts and ideas with the speakers and attendees sharing information from the conference.

  2. 27 juni 2011 14:36

    Beste Ger,

    wat een raak bericht over een heel actueel thema.

    Tijdens de #ASTD2011 heb ik de backchannel ingezet met als missie om onze collega vakgenoten in Nederland te informeren en inspireren met onze ervaringen en wetenswaardigheden. Dus niet om reacties vanuit het publiek naar mij als spreker te laten komen. Dat zou ik zeker doen als ik een forum of panel zou leiden, maar als spreker met een boodschap (ahum) en een korte spreektijd, is de backchannel gedurende de presentatie vaak juist verstorend. Niet zozeer als het ingezet wordt in een nabespreking of vragenrondje, maar als de backchannel ‘in mag breken’ op de presentatie. Daarvan heb ik op de #ASTD2011 teveel negatieve voorbeelden gezien.

    Voor mij was het ‘live-bloggen’ een hele ervaring. Ik typ blind, maar dan nog is het een hele toer om goed te luisteren, bronnen aan te boren (zoals links naar de sites van de spreker, of interessante pdfjes of de hand-outs die je op de site van de ASTD kunt vinden en – niet te vergeten – foto’s die ik met mijn camera maak) én samen te vatten en te schrijven. In hindsight kan mijn workflow beter. Heel praktisch: door bijvoorbeeld al de #ASTD2011 site met de hand-out van de spreker en de site van de spreker al klaar te hebben staan als je de sessie binnenkomt. Hoe minder ik multi-task tijdens het ‘live-bloggen’, hoe meer aandacht ik heb voor de spreker en hoe kwalitatiever vervolgens het blog.
    De waarde van ‘live-bloggen’ is voor mij onomstotelijk bewezen. Ik kreeg een direct Tweet van een Amerikaanse die me bedankte voor mijn blog van de sessie van Jack Philips van het ROI Institute. En … die blog was in het Nederlands. Ze bedankte in haar Tweet overigens ook Google Translate die het haar mogelijk maakte om het blog te lezen.

    Ik wil ook één kritische noot laten horen. Bloggen, de backchannel, vraagt om een actieve community om het leerrendement maximaal te kunnen oogsten: een community of purpose, of een community of practice. Een community die alleen maar geïnteresseerd is en geen tijd of aanleiding of leervraag kan vinden om berichten nauwlettend te lezen, die leren ook niets. Wellicht is het in formeel leren niet anders, maar het maakt me hoe dan ook bewuster om achterblijvers (collega’s bijvoorbeeld) vooraf te activeren. Maar ja, dan wil ik bij deze ‘on-demand’ en informele leeractiviteit ten voeten uit, toch weer regie nemen? Ai.

    Dank Ger voor je uitnodiging voor deze co-creatie.

    Groet, Evert Pruis

  3. 27 juni 2011 14:05

    Er is zelfs een heus boek alleen over de backchannel door Cliff Atkinson getiteld (jawel) The Backchannel. Heel praktisch met tips hoe je er als presentator goed gebruik van kunt maken. Zij raden aan geen backchannel achter een presentator neer te zetten, wat ik wel vaak zie gebeuren.

  4. Rop Verheijen permalink
    26 juni 2011 23:49

    Ger,
    Op het snijdvlak van multitasking en eendimensionale en persoonlijke aandacht wens ik mezelf altijd een Multi level Ipad in mijn hersenen. Dit is geen Twitter bericht maar kan zo in de reeks #Dirk zijn #boterhammetpindkaas vanochtend op het #tapijt heeft laten vallen of dat #JustinBieber zijn #eersteborsthaar vannacht is weggewaaid.

    Als er iets is waar ze over pakweg 50 jaar in discussie over gaan: in het begin van deze eeuw kregen veel wereldburgers de beschikking over ongelooflijk veel en snelle media. Waarom werd dat niet ingezet voor het leren? Waarom bleef dit een commerciële aangelegenheid van grootgrossierders als Google, Apple, Obvious Corp.
    Van huis uit ben ik trainer. Veel trainingsconcepten komen uit de jaren vijftig. Na de Naziverschrikkingen in de jaren dertig en veertig, moet het vanaf die decennia toch echt anders. Skinner, Piaget , Vygotsky, Dewey, Lewin zijn toch allen exponenten van die na-tweede-wereldoorlogse-generatie? Zij waren de positivo’s van de jaren vijftig, toch?

    Door je blog over Backchannel kreeg ik eenzelfde gevoel. De nieuwe media geven nieuwe mogelijkheden. Daar zijn waar je niet bent, mee doen waar je niet deelneemt, horen waar je niet zelf vertelt, meepikken waar je niet deelgenoot bent. Machtig interessante periode. Met eenzelfde tegenwerking als in de jaren vijftig van de vorige eeuw: leidt het ergens toe? Of in huidige terminologie: is het wel duurzaam? Ja. Als positief en op ontwikkeling gericht ingesteld mens zeg ik: maak overal gebruik van. Natuurlijk leidt het informatietijdperk tot vervlakking van waardering en beoordeling van informatie. Dan wordt alle informatie gelijkgeschakeld: mijn vriend heeft kanker heeft dan dezelfde informatiewaarde als: morgen is het opnieuw dag. Justin Bieber is dan de nieuwe Piaget.
    Aan ons HRD-adviseurs/opleiders/opleidingskundigen om daar nu juist iets mee te gaan doen. Om de meerwaarde te waarderen! Om leren op het hier en nu te betrekken.

    Dank voor je blog.

    Rop Verheijen

Geef een reactie op Rop Verheijen Reactie annuleren