Skip to content

Nederland stilstandland: zoek naar jouw Peru

24 augustus 2011

Voor wie innovaties wil uitrollen, is het handig om ook altijd – om Nederland heen – een bypass te ontwerpen.

Nederland als innovatieland kan nogal vies tegenvallen. Vaak geldt: Nederland stilstandland. Om meerdere redenen: 1) tegenwerking door regelgeving en het niet inpasbaar krijgen in bestaande systemen (denk in het geval van zorg aan de rigide regels van zorgverzekeraars over wat vergoed wordt en wat niet!) en 2) een vooral-geen-kop-boven-het-maaiveld-steek-cultuur, waaraan gekoppeld is 3) een gebrek om trots te durven en mogen zijn op succesvolle ondernemers met lef en 4) de afzetmarkt in Nederland is maar klein.
Over de eerste reden: doordat Nederland overgereguleerd is (wetten, voorwaarden, protocollen, veiligheidsvoorschriften) komen innovaties in de knel: innovatiepotjes blijven met miljoenen gevuld, en wie als toekomstige ondernemer de handboeken ziet waar bijvoorbeeld kinderdagverblijven aan moeten voldoen, zakt de moed al in de schoenen… Wet- en regelgeving kan innovaties danig in de weg zitten.
Over de tweede en derde reden: lijkt een ondernemer met grootse plannen te falen, dan zijn wij in Nederland geneigd deze schamper uit te lachen (zoals bijvoorbeeld Victor Muller met Saab in mei 2011 in de Telegraaf werd afgeschilderd). In andere landen als Amerika zou de ambitie worden gewaardeerd, het lef gehonoreerd, de kloeke poging verheerlijkt. Wij denken dat we een vrij land zijn, maar zijn met grote regelmaat bekrompen in onze denkbeelden over wat mag, wat goed is, wat werkt en wat kan.
Al met al leidt dit er toe dat nieuwe producten en diensten niet snel het licht zien en zijn deze er eenmaal, dan kunnen ze niet worden opgenomen in vergoedingslijsten, blijkt de afzetmarkt klein en leiden ze al snel tot tegenvallende verkoopresultaten in Nederland.

Uitrollen van innovaties
Het is slim om in de uitrolstrategie van innovaties al in een vroeg stadium – laat ik het maar in medische termen uitdrukken – een bypass via het buitenland te creëren. Een digitale brochure in het Engels, Spaans of Chinees kan al wonderen doen. Een aantal voorbeelden: ik begeleid nu een bedrijf met een medische vinding die zijn pilots expres niet in Nederland, maar in Duitsland heeft laten plaatsvinden: een veel meer geïsoleerde omgeving, zonder pottenkijkers van Nederland die het beter weten, die je idee afkraken, die het niet meteen kunnen inpassen in hun bestaande structuren en systemen. Karakteristiek aan een prototype fase is toch dat deze in het ontwikkelstadium gekoesterd en beschermd dienen te worden. Door tijdens die fase al te snel conclusies te trekken of de boel af te kraken zorgt ervoor dat de benodigde innovatiesprong niet gemaakt zal worden.
Als de ontwikkelde vinding dan toch succesvol blijkt in het buitenland, kan Nederland als afzetmarkt/ inkoper alsnog aanhaken. Dan komt Nederland ook in zijn vertrouwde, traditionele rol dat wat van ver komt, lekkerder is dan wat we thuis in de polder zouden kunnen ontwikkelen: we zijn niet trots op Almere, maar Amerika wel op Las Vegas. Terwijl in beide gevallen er hetzelfde gebeurd is. Beiden zijn voorbeelden van een mega-innovatie: een onontgonnen gebied wordt aan de natuur onttrokken en er wordt uit het niets een stad opgetrokken. Wij halen onze neus ervoor op. De Amerikanen – en wij met hen – adoreren hun nieuw verworven stad: Viva Las Vegas. Sliep uit Almere.

Zoek naar jouw Peru
Een ander voorbeeld is Hyves. In Nederland is dit sociale netwerk natuurlijk populair, maar ook bijvoorbeeld – om duistere redenen – is Hyves heel populair geworden in Peru. Ineens werd Hyves in Peru een hype, met momenteel 264.289 leden tegenover bijvoorbeeld het logischere tweede land België (159.387 accounts). Ook ligt Peru hoger met zijn aantal Hyves-contacten dan het grote VS (119.555), en Engeland (63.563; bron: http://hyves.nl/about/facts/ geraadpleegd op 19 augustus 2011).
Wat kunnen we leren van deze grillige ontwikkeling bij Hyves voor het uitrollen van innovaties? Het is slim om op meerdere paarden te wedden en bijvoorbeeld in een aantal ongebruikelijke landen een pilot te starten. Voor het ongebruikelijke land een kans om ergens vol op in te haken, je bent als innovatiepartij de concurrentie voor (je creëert je eigen nieuwe afzetmarkt, je eigen blue ocean) en je geeft het toeval een aantal keren de kans. Wie een kans wil pakken, moet eerst ergens de kans voor geven. Zo kun je de grilligheid van successen enigszins stroomlijnen, regisseren en naar je hand zetten. Mogelijk vallen veertien van de vijftien landen af na een pilotperiode, maar als 1 land (extra naast Nederland) een productlijn serieus oppakt, komt dat de stabiliteit en continuïteit van de afzetmarkt/ het product zeer ten goede.

Zoek voor jouw product of dienst dus naar het niet-beloofde land. Zoek naar jouw Peru.

Advertisements
6 reacties leave one →
  1. Marianne Buijs permalink
    12 februari 2013 22:43

    Welnu Guido,

    leuk geschreven, maar kennelijk niet bekend met het corrupte beleid in Peru?

    Simpel verhaal dus.

    Geen geld, geen response….

    Zeg maar dag met het (alle geld op) handje zwaaiend uit Nederland naar een kind in Peru!

    Leg even uit?

    Wellicht andere suggesties?

    Bij voorbaat dank en groet uit Hoorn NH,

    Marianne

    mjbuijs@quicknet.nl

    • 14 februari 2013 11:09

      Dag Marianne,
      Ik denk dat je mijn blog niet goed gelezen hebt, want ik neem niet het land Peru zozeer als voorbeeld, alswel het mythische/ legendarische gegeven dat een onverwachte groep ineens je product/ dienst gaat gebruiken. Hoe reageer je daarop als land/ bedrijf. Hoe staat het met je agility als organisatie? Hoe staat het met je innoveerkracht (letterlijk de kunst om veerkracht te tonen rondom die plekken die plots hotspots blijken te zijn en waar je innovatie onverwacht aanslaat? In hoeverre kun je op de variatie inspelen of zit je in een groef van standaardisatie vast? Dat in kunnen spelen op trends die zich ineens manifesteren is “what separates the great from the nearly great”. Het moment dat een bedrijf als Hyves te maken heeft met corruptie in een land als Peru is een andere discussie die ethisch gezien belangrijk is en die ik zeker wil voeren, maar die buiten het bestek van mijn column viel. Klopt het dat je zelf ervaringen hebt met Peru? Deel ze eens en wat werkt in de omgang met een land waar corruptie hoogtij viert voor jou wel en wat niet?
      Hartelijks, Guido

  2. 24 augustus 2011 13:06

    Vanochtend nog uit de mond van succesvolle vaderlandse ondernemer opgetekend: “kennelijk moet in ons land het water aan de lippen staan voor we doorbraken kunnen forceren t.a.v. innovatie”.

  3. 24 augustus 2011 11:49

    Thx Johan!
    Maar eh… ‘Van de Wiel… ‘ niet ‘van der Wiel’. Die laatste waren allemaal verkeerd in de oorlog. Kijk maar mee: Hitlerrr. Van derrrr Wiel. Dat ben ik dus niet. 😉 Ciao Guido

  4. 24 augustus 2011 11:44

    Leuk, echt weer een van der Wiel Blog! en je hebt gelijk Guido! Wat jammer dat wij Nederlanders niet durven te stralen en scoren maar onze energie (laten) inkapselen. In Berlijn kreeg ik deze zomer inspiratie en energie! Ruimte om te ademen. Wat een ondernemerschap en creativiteit!
    Hartelijke groet,
    Johan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: