Skip to content

BOHICA, over veranderen gesproken

16 september 2011

Onlangs had ik een gesprek bij een klant die mij vroeg mee te denken om nieuwe manieren van werken in te voeren in zijn organisatie. Pratend over de kansen en bedreigingen riep mijn klant opeens dat hij bang was voor het “Bohica-effect”.

Bohica-effect? Ik scande snel mijn eigen interne harde schrijf of de betekenis van het woord Bohica ergens te vinden was. Geen resultaat, dus vroeg ik mijn gesprekspartner; “…Bohica-effect, leg uit”.

Mijn klant bleek jaren voor een Canadees bedrijf te hebben gewerkt. Toen hij als ‘troubleschooter’ (dat heette toen nog zo…) werd aangesteld en vanwege teruglopende resultaten her en der moest reorganiseren kreeg hij te maken met wat ze daar Bohica-behaviour noemde.

Bohica is het acroniem voor “Bend Over Here It Comes Again” (als bij een overkomende giek van een zeilboot), symptomatisch en cynisch gedrag dat optreedt bij herhaaldelijke veranderinitiatieven waarbij betrokkenen de veranderingen reactief en gelaten over zich heen laten komen zonder daadwerkelijk zelf te veranderen.

Terug op kantoor liet Bohica mij niet meer los. Niet zozeer de betekenis(sen) van de afkorting (leve Wikipedia) intrigeerde mij, maar vooral het feit dat binnen deze organisatie alle veranderaars wisten wat Bohica betekende en dat het begrip daarbuiten, notabene bij de eigen medewerkers, geen of weinig betekenis had.

Binnen mijn eigen organisatie (Outing Holland) hebben we ook al 15 jaar zo’n afkorting die duiding geeft aan een specifieke situatie; EZDG!, Eerst Zien Dan Geloven. EZDG wordt geroepen als er – door bijvoorbeeld prospects, klanten, leveranciers, etc. – stevige toezeggingen worden gedaan (opdracht gaat echt door, nee, we betalen nu op tijd, levering zit morgen ècht bij de post, e.d.) terwijl wijzelf enige of ernstige twijfel hebben of die toezeggingen zullen worden waargemaakt. Roep EZDG en iedereen weet bij ons wat je bedoelt. Zo betekenisvol als EZDG bij ons intern is, zo onbetekenend is de term buiten ons bedrijf… Hopen we .

Zouden er meer van dat soort “Bohica’s en EZDG-en” zijn?, vroeg ik mij af. Na een eerste grondige inventarisatie op het web blijkt dat militaire strijdkrachten zich behoorlijk laten verstaan met afkortingen. Ook zijn er vele afkortingen te vinden van het niveau “moppentrommel”. Maar echte Bohica’s zoals hierboven beschreven blijken toch lastig te vinden. Logisch, Bohica’s zijn in beginsel niet voor het grote publiek maar juist voor de incrowd. Een korte eerste inventarisatie in mijn eigen netwerk leverde enkele hits op;

SHIT = Service helpt iedereen tegelijk
SLC = Self loading Cargo (passagiers in de luchtvaart)
BOBI = Bonus is Binnen
K4 = Klant Kan de Klere Krijgen
SOS = Same Old Shit
TANSTAAFL = There Aint No Such Thing As A Free Lunch

Ik ben op zoek naar veel meer Bohica’s; unieke en bijzondere afkortingen (acroniemen en/ of letterwoorden) die betekenis geven aan specifieke situaties binnen een organisatie en die voor de buitenwacht geen of weinig betekenis hebben. Bohica’s zorgen meestal voor een (glim)lach bij het horen van de uitleg.

Gebruik je zelf een Bohica, of heb je er wel eens een gehoord (met uitleg uiteraard) laat het mij dan weten. Ik verzamel ze en kom er op terug als er voldoende input is. En dat laatste is geen……. EZDG-tje.

Alvast dank!
Remko

5 reacties leave one →
  1. 6 oktober 2011 11:30

    Ha Remko!

    Ik weet er ook nog wel één. Een NuKuBu, oftewel nutteloze kutburger. Gebruikt bij (gemeentelijke) inspraakprocedures.

  2. 17 september 2011 17:32

    Wat dacht je van SNIFO (staat niet in functie omschrijving), NIBM (not inventend by me), NIH (not invented here) en KISS (keep it simple, stupid! of keep it stupid simple)?
    Leuk lijstje moet dat worden! 😉

    • Remko permalink
      3 oktober 2011 12:27

      Guido, Hans, Petra, Dre, en meer,

      dank zover voor jullie input, mocht je nog meer BOHICA’s tegenkomen, ik hou me aanbevolen,

      Remko

  3. 17 september 2011 08:19

    Hoi remco
    Wat dacht je van NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander.
    Groet Dré Kloks

  4. 17 september 2011 05:37

    Er schieten mij zo snel 2 Bohica’s te binnen:

    DELLE; Durch einfach liegen lassen erledigt.
    Het net zo lang voor je uitschuiven van iets totdat de actualiteit of iemand anders je ingehaald heeft en de klus niet meer hoeft.

    NIMBY: Not in my backyard.
    Een mooi voorbeeld ter uitleg: ‘iedereen’ vond dat die Betuwe er moest komen, behalve de mensen die hem (letterlijk) door hun achtertuin kregen. Met andere woorden, het is makkelijk akkoord gaan met iets of weinig commitment te tonen, als je er zelf geen last van hebt.

Geef een reactie

