Skip to content

Hebben we die…eigenlijk wel écht nodig?!

7 oktober 2011

Krachtige innovatie in leeromgevingen vraagt misschien wel vaker om overtollige zaken te verwijderen dan nieuwe dingen toe te voegen.

Sugata Mitra laat in zijn baanbrekend onderzoek naar zelfsturend leren van kinderen zien dat deze obstakels heel vanzelfsprekend kunnen zijn. Neem nou bijvoorbeeld de aloude leraar. Hebben we die eigenlijk wel écht nodig? Uit Mitra’s onderzoek blijkt dat kinderen in de meest afgelegen gebieden het verbluffend goed doen zonder leraar…

 

http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_the_child_driven_education.html

Mijn interesse is gewekt! Hoe kunnen we leren en ontwikkelen ruim baan geven door vanzelfsprekende obstakels te verwijderen? Misschien moeten we ons zelf eens vaker die vraag (durven) stellen:

Hebben we die…eigenlijk wel echt nodig?!

…die powerpoint

…die bijeenkomst

…die opdracht

…die rapporten

…die bestuurslaag

 Het is echt een onverwacht krachtige vraag als je het consequent bij de dingen in je eigen dagelijkse (werk)praktijk durft te stellen. En nee, nu niet veilig beginnen met die lastige collega…

Advertisements
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: