Skip to content

Luisteren? Daar heb ik geen tijd voor!

13 januari 2012

Ik herinner me een deelnemer aan een training Effectieve Gesprekstechnieken. Hij was 52 jaar oud en vertelde dat hij al jaren op zijn beoordelingen te horen kreeg dat hij zo slecht luisterde. En nu begon zijn vrouw er ook al over! Tijd voor een training dus. De vierde trainingsdag oefende hij zijn luistervaardigheden tijdens een rollenspel. En opeens was hij werkelijk aan het luisteren. Zijn houding veranderde, hij volgde de gedachten van de ander in beweging en energie. Maar na een minuut stond hij plotseling op en liep weg uit het rollenspel: “Ja, maar daar ga ik niet aan beginnen! Als dit luisteren is dan wil ik dat helemaal niet!” Op mijn vraag wat hem zo had getroffen, antwoordde hij: “Ja, als ik dit ga doen, dan moet ik misschien mijn mening bijstellen. Daar heb ik helemaal geen tijd voor!”

Wanneer we werkelijk naar elkaar luisteren, worden we ook door elkaar beinvloed. En als we niet meer goed naar elkaar luisteren, dan kunnen we elkaar ook niet begrijpen. En als mensen elkaar niet meer begrijpen, leven we in een erg spannende wereld. Het is belangrijk dat we blijven luisteren naar de subtiele signalen, de intenties, de stiltes. En dat valt niet altijd mee in onze snelle en lawaaiige wereld.

Julian Treasure geeft in zijn 7 minuten TEDtalk een overzicht hoe en waarom we ons vermogen tot luisteren aan het verliezen zijn. En wat we kunnen doen om toch goed te blijven luisteren. Zodat we met elkaar in verbinding kunnen komen en blijven.

Jitske Kramer is Corporate Anthropologist en zet zich in om de dynamiek van het verschil in organisaties beter te benutten. Zij is auteur van het boek ‘Normaal is anders!’, in de Engelse vertaling ‘Managing Cultural Dynamics’.

3 reacties leave one →
  1. 15 november 2012 13:53

    Mooi om te lezen over de deelnemer in een training die niet wil leren luisteren omdat hij anders misschien zijn mening wel moet bijstellen. Volgens mij is dat precies waar het bij luisteren over gaat: je intentie. In onze trainingen gebruiken we ook wel de volgende niveaus van luisteren:

    1. net doen alsof je luistert (en ondertussen met andere dingen bezig zijn)
    2. “dat zie je verkeerd- boodschap” (vertellen hoe de ander het wel moet zien)
    3. gesprek overnemen (oh dat had ik ook om het vervolgens over jou te hebben)
    4. luisteren vanuit de intentie “ik wil het begrijpen, vertel me er eens meer over”
    5. actief luisteren vanuit de intentie zoals hiervoor en samenvatten op inhoud en gevoel.

  2. 29 januari 2012 00:57

    Reblogged this on Green Hill Coaching and commented:
    Luisteren is heel belangrijk in de sales.

Trackbacks

  1. Luisteren? Daar heb ik geen tijd voor! | jurrien robbe

Geef een reactie

