Spring naar inhoud

Social Media: van hulpmiddel tot hel

17 januari 2012

Ik wist toch zeker dat ik ergens een berichtje had staan van Mr X met een adres. Ik had dat adres hard nodig. En wel meteen. Nadat ik lange tijd door mijn mailbox aan het zwerven was geweest vond ik wel vier e-mailadressen (corporate/ persoonlijk/ gmail/ hotmail) van de afzender, maar geen adres. Het schoot ineens door me heen dat het mogelijk geen mail was geweest, maar waarschijnlijk een Twitter DM berichtje. Daar zoeken. Ik voelde me echter al snel een hond: weer bot gevangen. Was het een SMS’je dan? Nee. Een sinds te lange tijd ongesynchroniseerde iPad? Nee. What’s app dan? Ja, hehe… Eindelijk het adres te pakken waar ik zo naarstig naar op zoek was…

Dit blog gaat over de opkomst (en de ondergang?) van de veelheid aan social media. Uit bovenstaande ergernis blijkt dat de manieren van communiceren exponentieel zijn toegenomen. Op dit moment bestaan veel en steeds meer verschillende sociale media naast elkaar. Het nadeel daarvan is dat de user in toenemende mate op de proef wordt gesteld. Zolang er geen übersocial crawlfunctie is, gaan we steeds vaker door de sociale bomen het sociale bos niet zien. Social Media zouden een hulpmiddel moeten zijn, maar door de veelheid van toepassingen kan tegenwoordig vitale informatie – een adres, een afspraak, een citaat – zomaar in de chat van Wordfeud staan. Kom er maar eens om.

Deze veelheid van media gaat onmiskenbaar zorgen voor een strijd om de aandacht van de end user. Social media zijn aan het koloniseren en vechten om groepen gebruikers. Wie of wat wordt de norm? Welke social media tool wordt het ingesleten kanaal voor contact/ muziek/ berichten/ adressen/ SMS/ chat/ beeldbellen/ foto’s delen/ bloggen/ nieuws lezen/ oude contacten van vroeger/ zakelijke contacten/ to-do-lijstjes/ afspraak maken/ dating/ video streamen/ radio luisteren/ etc. Met Hyves ga ik alleen nog maar reactief om. Google+ heeft me nog niet kunnen verleiden. Linkedin zit bij mij op het pluche. Ik wacht naarstig op YouTube HD. Social Media komen steeds vaker ten koste van elkaar bij de user op het bureaublad. Social media beginnen inmiddels zelfs e-mail weg te drukken als ooit onmisbaar gedacht medium: Knowledge manager van IBM Luis Suarez gebruikt al drie jaar geen e-mail meer. Naar eigen zeggen is hij sindsdien alleen maar productiever geworden. Zijn verhaal is het startpunt van een campagne die organisaties en hun medewerkers laat zien dat je met sociale media tools en social software niet alleen meer van deze tijd bent, maar bovendien beter kunt samenwerken.

Niet langer meer dagelijks een overvolle inbox! Hoera! De e-mailbox die ooit het beloofde land van bereikbaarheid en techniek vertegenwoordigde is voor velen inmiddels een loden last geworden vol rode vlaggetjes (wij zijn de stieren) en oneindige to-do-lijsten. Luis Suarez verbrak de keten drie jaar geleden toen hij besloot te stoppen met e-mail: ‘Ik moest dit stoppen: ik wilde een manier vinden om productiever te worden”, vertelt hij in de korte documentaire waarin hij vertelt hoe hem dat gelukt is. Deze is te zien op de blog outsidetheinbox.eu.

Tegenover groei en sharing staan snoei en begrenzing. Ik kan niet van 128 communities lid zijn. Delen is vermenigvuldigen tot je het punt bereikt dat je aandacht nog slechts een splinterpartij is. Wat startte als verrijking, leidt steeds vaker tot verschraling, slapende lidmaatschappen of ongemotiveerde “likes”.

Oordoppen, oogkleppen en een goed boek bieden uitkomst.

(Deel dit artikel maar niet…)

Ik eindig deze blog graag met een social media routekaart, te nemen met een korrel zout.

(c) Guido van de Wiel

5 reacties leave one →
  1. 19 januari 2012 10:18

    Ha Guido, zo herkenbaar. Leuk! Er zijn ook mensen die het heerlijk vinden om wat te ‘verdwalen’ in een grote hoeveelheid he. Toch een aparte vaardigheid denk ik. Anders omgaan met wat er op je afkomt. Chris Borgen schreef eens dat hij zoveel mogelijk mensen wil volgen op Twitter omdat het voor hem inspiratie oplevert. Dus veel kan afhankelijk van je doel. Van 128 communities lid worden lukt ook vast wel, maar er waardevol aan bijdragen of zorgen dat het jou iets oplevert… Ik krijg steeds meer behoefte aan het voor mezelf maken van plannetjes en voornemens…. als focus?

  2. 18 januari 2012 06:48

    Ha Guido, leuke blogpost en helemaal waar. Ik zou wel de bron van de routekaart vermelden, door het c Guido lijkt het net of je het zelf gemaakt hebt. http://www.breakingcopy.com/social-media-flowchart-status

  3. 17 januari 2012 11:38

    Denk dat kiezen of delen niet van toepassing is op social media; delen is kiezen! Wat deel je wel en wat niet? En met wie? En met wat voor doel? Vooral als je dat laatste in de gaten houdt, hoef je inderdaad niet van honderden communities lid te zijn. Maar het sociale bos is inderdaad groot en daardoor is het lastig de (juiste) sociale bomen te zien. Routekaart is leuk gevonden!

  4. 17 januari 2012 10:22

    Hey Guido, wat heb je dat (weer) leuk verteld! Een plezier om te lezen, …en ik weet weer waarom filteren en netjes opruimen in de computer(s) zo belangrijk is:)

  5. Fedde Matthijssen permalink
    17 januari 2012 10:21

    Beste Guido,
    Leuk artikel om te lezen. Mijn mening is dat dit bewijst dat social media het beste zo bewust mogelijk ingezet moet worden.
    Ik vraag me af wat de ideale manier zou zijn om alle accounts die je hebt te organiseren zodat het overzichtelijk blijft.
    Zelf gebruik ik verschillende media voor verschillende doelstellingen, voorlopig werkt dit voor mij.
    Je routekaart vind ik geweldig! Mocht ik het niet weten spiek ik daarnaar. Het duurt mijn inziens alleen niet lang voordat de routes zullen veranderen.
    Met vriendelijke groet, Fedde

Geef een reactie op woordenvanbetekenis Reactie annuleren