Skip to content

Mijn puppy en ik

3 februari 2012

Ik ben me er de laatste tijd steeds meer van bewust dat bewustzijn het enige is wat je echt kunt ontwikkelen. Natuurlijk, je kunt een taal leren spreken, autorijden en leren verkopen, maar je diepste natuur verandert nooit. Je diepste drijfveren zijn als een jonge puppy die op de meest onverwachte momenten voor zichzelf opkomt en ook wel voor gedrag zorgt waarvan je wellicht liever zou willen dat dit gedrag beter onder controle is. Een puppy is ongeremd, puur natuur, speels en houdt zich totaal niet bezig met wat de buitenwereld van hem vindt. Het is een onbedwingbare impuls, waar je je hoogstens bewust van kunt zijn, maar echt temmen vraagt om een leven lang leren.
Ik word me dus steeds meer bewust van mijn eigen puppy, maar ook van het feit dat veel mensen geen idee lijken te hebben dat ze een puppy in zich hebben, laat staan dat ze stil staan bij het feit dat deze puppy zorgt voor ineffectief, disfunctioneel of zelfs irrationeel gedrag.

Het enneagram heeft me erg geholpen bij het inzicht krijgen in mijn eigen drijfveren en in die van anderen. Wel aardig om de puppy te ontdekken vanuit deze 9 typen van de persoonlijkheid. Het draagt niet alleen bij aan zelfinzicht, het geeft ook zoveel inzicht in de teamdynamiek. Natuurlijk weten we al wel dat personen die in onze allergie zitten, degenen zijn waarvan we het meest kunnen leren. Het enneagram laat zo mooi zien wat we van de ander kunnen leren.

Laten we de 9 typen nog eens op een rij zetten vanuit kernkwaliteiten en de diepere drijfveer die zich als een puppy gedraagt:

                                  kernkwaliteiten                                                          ‘Puppie’                                                                      Gouden tip als levenslange opgave
1.    Perfectionist    Gedisciplineerd, Betrouwbaar, idealistisch                    Kritisch,                                                                           LAAT LOS, RELATIVEER

Het moet altijd beter
2.    Helper                Sociaal, Empathisch, Behulpzaam                                  Jij bent belangrijk, ik ben nodig, grenzeloos             Wat wil ik?
3.    Winnaar         Optimistisch, Gedreven, Doelgericht                                  Ongeduld, Tempo is belangrijk                                 Geduld, geniet, vertraag
4.    Individualist    Meelevend, Creatief, Intuïtief                                            Melancholisch. Ik ben uniek en anders met diepgang    Gewoon is goed genoeg

5.    Onderzoeker    Objectief, Analytisch, Onafhankelijk                             Afstandelijk. Kennis en eigen tijd is belangrijker dan contact    Doe mee, Laat je zien
6.    Loyalist               Betrouwbaar, Onafhankelijk, Alert                               Veiligheid en vertrouwen maakt en breekt                           Vertrouw op jezelf en anderen
7.    Levensgenieter    Initiatiefrijk, Nieuwsgierig, Generalist                       Alles is leuk en interessant, op naar het volgende                   Focus,Kies
8.    Leider                  Zelfverzekerd, Direct, actiegericht                                  Ik ben sterk, ik ben allergisch voor zwakte                               Sta open
9.    Bemiddelaar    Geduldig, Rustgevend, Ontvankelijk                                      Rust, harmonie en begripvol                                                 Doe het direct, neem een besluit

De gouden tips zijn lessen voor het leven. Als type 3 zie ik kansen, neem ik met veel energie veel hooi op mijn vork en voer ik het tempo op in mijn werk, in gesprekken en ook in het weekend heb ik de impuls zeker niet altijd onder controle.
Als iemand mij een zetje geeft, ga ik zonder moeite naar de 6e versnelling. Dat ik dan niet meer goed zie wat er links en rechts en achter mij gebeurt, realiseer ik me pas later. Na dat soort momenten zeg ik tegen mezelf: vertraag!!! Maar ach, dat werkt eigenlijk ook weer als een rode lap op mijn puppy, alsof ik dan juist het tempo oppak. Het is voor mij de kunst om te genieten van wat er om me heen gebeurt, mindful zijn en met de aandacht erbij zijn.

Wat is jouw puppy en in welke situaties begeef jij je regelmatig?

enneagram

No comments yet

Geef een reactie

