Skip to content

NVO2 Trends in Opleiden – Inspectie van het Onderwijs

21 februari 2012

Is trainend Nederland opgewassen tegen de vragen van de toekomst van hun klanten?

Met die vraag in onze achterzak, reisden wij, werkgroep Trends In Opleiden, langs ‘s Heeren wegen. Welke ontwikkelingen spelen de komende jaren de hoofdrol en waar zit de klant, hedentendaage, op te wachten? We vroegen het aan Ytzen Renema en Geert Ronduite, beiden werkzaam voor de Inspectie van het Onderwijs. Ytzen als opleidingsadviseur en Geert als teamleider. Waarbij niet onbelangrijk is op te merken dat beiden ooit ook zelf aan de andere kant van de tafel zaten. Geert als adviseur voor De Galan & Voigt en Ytzen bij Samhoud en de Bestuursacademie.

Geert Ronduite   Ytzen Renema

Het antwoord van beiden is even helder als plezierig: de(ze) klant voelt zich het beste geholpen als de leverancier – nu en in de toekomst – visie heeft op wat nodig is, de juiste, kritische vragen stelt en vooral haarfijn aansluit op de fase van organisatieontwikkeling.

Check! Eitje! Of toch niet?
Geert en Ytzen hebben net een flink traject achter de rug waarbij ze een aardige optocht van trainingsbureaus aan zich voorbij hebben zien komen. Wat viel hen op? Dat het nog niet zo gemakkelijk is voor trainers om zich werkelijk te verplaatsen in de situatie van de klant. Dat uit zich met name in het te snel op tafel leggen van complete programma’s die het vermeende probleem van de klant, in een keer (ja heus, het wordt echt wit!) oplossen. En wat ze graag benadrukken: de werkelijkheid is vele malen complexer.

Trend of niet?
Vraagstukken bij klanten kenmerken zich door een hoge mate van complexiteit en de verwachting is dat het er zeker niet eenvoudiger op gaat worden. De Inspectie van het Onderwijs  bijvoorbeeld is zijn werkwijze fors aan het veranderen. Binnen de sector BVE waren Examens en Onderwijs eerder gescheiden afdelingen, maar werken ze nu samen aan toetsing van een nieuw toezichtskader. Dit betekent dat inspecteurs die gewend waren vrij autonoom en solistisch te werken op eigen vakgebied, nu meer in een team gaan opereren en hun inspectiewerk (onderzoek naar examens en onderwijs) bij scholen voortdurend moeten afstemmen. Iets wat niet in de genen zit van het personeel dat gemiddeld 50 jaar oud is en een andere werkwijze volgde, die trouwens eerder ook voldeed aan wat er van hen gevraagd werd.

Voor de Inspectie van het Onderwijs betekent dit: fors aan de slag met vaardigheden en ook op slimme wijze de professionals verleiden meer als teamplayer te opereren. Tijd investeren in het achterhalen waarom mensen kiezen voor een inspectierol, waar zij hun bezieling vinden. Dit laatste onderdeel vindt nu plaats onder leiding van een hoofdinspecteur die samen met collega’s deze vragen onderzoekt.
Opleiders die de inspectie helpen, moeten er op bedacht zijn dat hun eigen performance nauwgezet wordt beoordeeld. Want dat is een vaardigheid die inspecteurs tot in hun haarvaten beheersen.

De kunst is dan ook het juiste evenwicht te vinden tussen nieuw te leren gedrag en koesteren wat er is opgebouwd aan expertise. Tussen verleiden op de inhoud en de koers langzaam verleggen naar nieuw toezicht anno nu.  En het gevoel overheerst dat, wanneer het gelukt is het nieuwe toezicht werkelijk in de praktijk toe te passen, er ruimte zal zijn om als organisatie te verdiepen in de wereld van mobile learning. Voor nu blijft dat beperkt tot Yammer.

En dat is misschien dan ook wel fijn om te lezen voor trainers die af en toe het gevoel bekruipt, binnenkort niet meer nodig te zijn. Bij de Inspectie van het Onderwijs zal dat nog niet zo’n vaart lopen.

Met dank aan Ytzen en Geert die tijd maakten om met ons te praten over de ontwikkelingen bij de Inspectie van het Onderwijs, zodat wij daar als beroepsgroep van kunnen leren.

Janneke Schenning en Margreeth Kloppenburg

Advertisements
One Comment leave one →
  1. 21 februari 2012 21:16

    Mooi om hier eens naar op zoek te gaan! Wat vraagt deze toenemende complexiteit van ons als trainers en adviseurs? Verplaatsen in… komen met nieuwe ideeën… samen ontwerpen… scherp blijven op je kijk op leren en hier in durven variëren. Boeiend!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: