Skip to content

Het lef om los te laten?

4 maart 2012

“Drempels of poorten verschijnen doorgaans op ons pad wanneer we met onze conventionele werkwijzen op een muur stuiten. We moeten dan ons oude gereedschap laten vallen en onze aandachtsfocus ombuigen naar wat zich in ons en om ons heen ontvouwt.” Otto Scharmer, Theory U 

Een TED lezing van Graham Hill, waar ik via Twitter op attent gemaakt werd, heeft de titel ‘Less stuff, more happiness’. De kern van zijn verhaal is dat minder bezit, daadwerkelijk kan leiden tot een vreugdevoller gevoel van vrijheid EN bijdraagt aan het verkleinen van je ecologische ‘footprint’. Het is dus ook nog eens goed voor onze planeet. Na zijn presentatie kreeg ik warempel zin in opruimen en weggeven. Hoe fijn kan het zijn om je met blijdschap te ontdoen van overtollige ballast, van de verplichting te moeten zorgen voor spullen die je vanuit vanzelfsprekendheid vergaard hebt en niet eens echt nodig hebt. Leve de eenvoud, simpelheid en soberheid! Less is more!

Hoe anders is het als vermindering of verlies je ongevraagd overkomt. De geluiden in mijn coachingspraktijk, de organisaties waar ik als Interventiekundige kom en zelfs in mijn directe omgeving, liegen er niet om. Organisatie krimpt in, ben baan kwijt geraakt. Moet huis verkopen, maar er zijn geen kopers. Inkomen drastisch verminderd. Subsidies ingekort. Scholingspotjes ‘on hold’ gezet. Voorzieningen opgedoekt of beperkt.

Wat de betekenis is van de tijd waarin wij leven, weet ik niet. Ik ben geen trendwatcher of helderziende. Waar ik me in dit niet-weten wel heel verwant mee voel is de visie van Otto Scharmer en zijn uitgangspunten over creatieve innovatie. Om werkelijk nieuwe antwoorden te vinden op de cruciale vraagstukken rond welvaartsverdeling, gezondheidszorg & onderwijs en ons klimaat, zullen we ons, steeds weer opnieuw, flexibel en creërend moeten verhouden tot onze omgeving. Durven loslaten is daarbij van essentieel belang. Het lef om overlevingsstrategieën en paradigma’s los te laten als blijkt dat ze niet meer werken. Het lef om routines en gebaande paden te verlaten en je te wagen op avontuurlijk terrein. De moed om je vertrouwde antwoorden eens onderzoekend onder de loep te nemen en om nieuwe vragen te durven stellen. En bovenal om het besef tot je door te laten dringen dat het stellen van nieuwe vragen ook consequenties heeft voor je gedrag!

Als je bijvoorbeeld de vraag stelt ‘Zou deze organisatie wellicht behoefte hebben aan andere producten dan die wij ontwikkeld hebben en op de plank hebben liggen?’, heeft dit consequenties voor jouw aanbod. De vraag ‘Heeft het werk dat ik nu al zo lang doe, nog wel echt toegevoegde waarde?’, heeft gevolgen voor de beelden die je hebt over zekerheid-die-blijft.

Ik ben o.a. vraagtekens aan ’t zetten bij de tarieven die ik hanteer voor training en coaching. Vraagtekens bij ‘onze’ tarieven in ’t algemeen. Kloppen ze nog? Passen ze nog bij vraag EN aanbod? Wat zijn juiste, passende tarieven? Staat een hoog tarief ook automatisch voor hoge kwaliteit? Klopt de aanname, die volgens de laatste trends in de markt van ‘branding’ en sales gebezigd wordt, dat een hoog tarief noodzakelijk is om jezelf als merk te profileren? Of zou het tarief juist nu aangepast moeten worden aan de draagkracht van de cliënten, waarvan er de laatste tijd steeds meer in een krimp-en-kramp-stand staan? Doet een laag, c.q. ‘uitverkoop-koopjes-tarief’ recht aan de vereiste professionaliteit en is dit goed voor de beeldvorming van ‘t vak? Ik weet ’t niet. Tijd voor een praktisch onderzoek! Ik nodig de lezer van dit blog uit om te reageren op de vraagtekens die ik zet bij onze tarieven. Met mijn coachees ga ik hierover in gesprek. Hierbij zal de vraag ‘Welk tarief past bij wat je wilt en kunt betalen?’ centraal staan. In een volgende Blog zal ik verslag doen van mijn ervaringen hiermee. Wordt vervolgd dus. In het kader van ’t congruentiemotto ‘Praktiseer wat je predikt’ lijkt me dit wel een passende actie. Ben zeer benieuwd wat we gaan ontdekken en wat we zeker zullen gaan leren!
Een clip die ik wel toepasselijk vind: http://www.youtube.com/watch?v=qMxX-QOV9tI&ob=av3e

Marjo Korrel
Initiator en Senior Trainer en Coach Deïnthe Interventiekunde
http://www.deinthe.nl

2 reacties leave one →
  1. 6 maart 2012 15:36

    dag Marjo, je beschrijft heel goed de uitdagingen waar volgens mij heel veel mensen voor staan. je werkelijke toegevoegde waarde leren kennen, jezelf en je werk opnieuw uitvinden. de moed hebben om los te laten en het vertrouwen te hebben dat het goed is wat er gebeurt, en dat je op de goede plek terecht zal komen.
    en ook: omgaan met de wisselende systemen waarvan uit wordt gewerkt en gedacht -zeker wat geld betreft. steeds meer diensten worden gratis geleverd, of voor een veel lagere prijs dan voorheen ‘marktconform’ was. dat heeft een effect op de tarieven van anderen die hetzelfde werk doen. niemand kan overzien wat het effect op het grotere geheel en op de lange termijn zal zijn, ook dat moeten we met elkaar loslaten. we landen met z’n allen in een heel groot NU. met allerlei praktische vragen. als we geen geld hebben kunnen we niet eten, niet wonen, niet reizen. wat gaan we dan doen…?

  2. 5 maart 2012 09:32

    Hoi Marjo, dank voor je initiatief! Je vraagt: Deze tijd, wat heeft ze voor betekenis? Otto Scharmer zegt het prachtig in je openingsquote! Het faillissement dat ik om me heen zie op economisch en ecologisch niveau… ’t is gewoon op… Hoe lang gaan we nog door om er in te geloven? Ben zelf aan ’t broeden op de vraag: Hoe wil ik de komende 10 jaar verder met werk? En ja, ik heb last van terugval in omzet. Het antwoord ligt voor mij in het feit dat ik nog meer vanuit m’n diepste waarden wil functioneren, alleen dat doen waar ik wezenlijk in geloof. Nieuwe bouwstenen zoeken. Wie doet er mee?
    En wat het tarief betreft: goed afstemmen met je klant, eerlijk en open zijn help hier; als ik uitleg dat ik het niet gemakkelijk heb met m’n omzet, kan ik ook eerlijk vragen wat de klant een passend honorarium vindt, dat past bij deze tijd. Groet, Johan

Geef een reactie

