Skip to content

Misverstanden over talent

23 maart 2012

Ken je die Postbus 51 reclames  over De Talentenvertaler? Op de bijbehorende site kan je achter de woorden ‘ik kan…’ een steekwoord invullen, waarna de talentenvertaler een advies geeft welke beroepen bij jou passen. Handig instrument, dacht ik, dus ik schreef ‘Ik kan: ‘trainen’. De site vraagt: trainen van zeedieren? Vechtsporten? Dansen? Gelukkig wordt na wat scrollen ook de optie ‘Trainen en begeleiden van medewerkers’ zichtbaar. Die moet ik hebben. Bij een klik op de talentenvertaler krijg ik dan beroepen die bij mij passen. Wat komt eruit? Filiaalhouder postkantoor…

Nee, dan liever mijn eigen werk. Als adviseur Leren en Ontwikkelen bij het ministerie van Buitenlandse Zaken begeleid ik medewerkers die hun talenten willen ontdekken en effectief willen inzetten. Zeker in tijden van inkrimping is het noodzakelijk dat mensen het beste uit zichzelf halen. Aan de hand van workshops en talenten-testen kunnen medewerkers in kaart waar hun talenten liggen en hoe ze die willen inzetten.

Daarbij komen wel eens wat misverstanden langs:

–       Talent, dat is Johan Cruyff, dat ben ik niet.

–       Je moet toch juist je zwakke punten verbeteren?

–       Ik moet mijn werk doen, of ik het leuk vind of niet. Daar ben ik voor aangenomen.

De eerste opmerking is direct een hele rake: Ben je een talent of heb je een talent? Als je voor de eerste benadering kiest, dan gaat talentontwikkeling inderdaad over programma’s voor een elitegroepje dat iets heel bijzonders kan, de ‘Johan Cruyffen’ van je organisatie. Of ga je ervan uit dat iedereen over talenten beschikt, maar dat die soms nog ontdekt moeten worden? Beide opties zijn valide, maar het is wel goed om in het begin van een traject duidelijk te maken welke insteek je kiest, om verwarring te voorkomen.

Het werken aan zwakke punten, ook wel eufemistisch ontwikkelpunten genoemd, heeft lang opgang gedaan. Iedereen kan zich wel een functioneringsgesprek herinneren waarbij kort werd stilgestaan wat er allemaal goed ging, en dan heel lang bij alle verbeterpunten. Marcus Buckingham maakt het duidelijk in zijn theorie ‘Ontdek je sterke punten’:  Focus op sterke punten, want daar is de meeste groei mogelijk. Neem wel verantwoordelijkheid voor zwakke punten, breng ze op een acceptabel niveau, maar focus nu eens op waar je goed in bent, waar je gemotiveerd voor bent. En niet alleen om jou als medewerker een leuke tijd op je werk te bezorgen. Denk eens aan wat het voor een organisatie betekent als je iemand hebt zitten die zijn sterke punten kan uitbouwen tot excellente punten.

En dan dat laatste misverstand: ik moet mijn werk gewoon doen, of ik het leuk vind of niet. Het valt niet te ontkennen dat in iedere baan een aantal baggerklussen zijn. Het spreekt je niet aan, je kan er je talenten niet in kwijt en toch moet het gewoon gebeuren. Mijn advies is dan: Ga na hoeveel tijd van je werkweek die klussen in beslag nemen. Is het 10% of minder, gewoon doen en niet teveel bij stilstaan. Want alles wat aandacht krijgt, groeit… Maar is het het grootste deel van je werk, denk dan eens na of je wel op de goede plek zit. Juist dan kunnen talenten-testen je helpen om te ontdekken waar je een meerwaarde zou kunnen hebben. Misschien wel bij het trainen van zeedieren…

3 reacties leave one →
  1. 27 maart 2012 08:36

    Gedegen om vanuit deze drie criteria met medewerkers naar hun functioneren en ontwikkelen te kijken.

    Vooral de eerste zet aan tot denken en herinnert me aan een acteur die vertelde dat hij wel veel acteerwerk had maar dat hij niet talentvol was, zoals enkele andere beroemde acteurs. Hij zei: ‘ik acteer, maar zij ‘zijn’ acteren’.

    Volgens mij is ‘talent zijn’ in plaats van ‘talent hebben’ gewoon een kwestie van beroepsdeformatie, totale identificatie met je werk.

  2. 25 maart 2012 13:03

    Mooie benadering.

  3. 23 maart 2012 13:12

    Mijn dochter heeft die test ook gedaan en kreeg allerlei dierenberoepen omdat ze van dieren houdt. Had ik zelf ook nog wel kunnen verzinnen! Ik hoop dat hij voor anderen beter uit pakt.

    Goed punt van ben je een talent of heb je een talent!

Geef een reactie

