Skip to content

Generatieverschillen= communicatieverschillen

20 april 2012

In 1989/90 woonde ik 8 maanden bij een Kenyaanse familie in Gem Rae. We hadden altijd erg veel lol. Deze week is Hesbon overleden, 84 jaar oud (de man rechts op de foto, links zijn broer). Ik ben altijd brieven blijven schrijven al werd het bij mij sterk minder door de komst van internet en e-mail… Van de zoons hoorde ik dat hij mij nog een brief had willen schrijven op het laatst. Eigenlijk wel jammer dat ik hem niet nog een keer ben gaan opzoeken, mijn laatste bezoek was in 1998. Het nieuws van zijn overlijden kreeg ik per Facebook waar ik in contact ben met de oudste kleinzoon (waarvan ik eerlijk gezegd niet meer precies weet wie het toen was!). Wat later kreeg ik een mail van de zoon met het officiele nieuws (maar toen wist ik het al via Facebook). De kleinzoon houdt mij nu regelmatig op de hoogte via kleine berichtjes, planning van de datum, de relaties in de familie.

Wat een communicatieverschillen: opa schrijft brieven, vader stuurt mails en kleinzoon facebookt…

Ik vind het een mooi voorbeeld van communicatieverschillen per generatie. Hoewel het een Kenyaanse familie is zijn de verschillen tussen Kenya en Nederland misschien wel niet zo groot. Je kunt veel verschillende manieren van communiceren wel aanleren maar ik denk niet dat het zo eigen wordt als wanneer je er mee opgroeit. Je kent wellicht wel het filmpje van meneer Strubbe met de ipad (ook helaas overleden), wat laat zien dat je nooit te oud bent om met nieuwe media te leren communiceren. Meneer Strubbe begon wel met de ipad maar zal er nooit zo mee omgaan als een jongere. Hier de video voor wie hem nog niet kent.

 

Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat voor dilemma’s het oplevert in organisaties. Ik heb al eens beschreven hoe een vriendin een uitnodiging miste omdat ze nog niet veel sms-te. Wat zijn nu de gevolgen hiervan op de werkvloer? Wordt samenwerken makkelijker omdat de jongeren lekker snel chatten of levert het veel ergernis op? Zijn er voorbeelden van teams van verschillende generaties die hier goed mee omgaan? Ik werk zelf niet in een organisatie dus heb jullie hulp nodig. Ik zou graag reacties verzamelen om er daarna nog meer over te kunnen zeggen. Heb je wat tijd, deel dan in de reactie hoe jullie in je team met deze communicatieverschillen omgaan.

4 reacties leave one →
  1. Brenda Zandsteeg (TriamFloat) permalink
    20 april 2012 10:03

    Ha Joitske,

    Ik weet zeker dat mijn collega’s je daar een antwoord op kunnen geven en het leuk vinden om hier over te vertellen. Zij werken vaak gedetacheerd in bedrijven en ook bij TrianFLoat zijn verschillende generaties aan het werk.
    Zal ik je vraag eens op ons Yammer zetten?

    Groet, Brenda Zandsteeg

  2. 20 april 2012 08:00

    Ha Joitske,

    In de organisatie waar ik werk (GGZ) signaleer ik vooral verschillen in hoe er met e-mail wordt omgegaan. Vrijwel niemand maakt gebruik van social media, zeker niet voor communicatie over het werk. Van de collega’s die te vinden zijn op twitter, linkedin en facebook, werkt minimaal 90% op een ondersteunende afdeling. Het lijkt of Social Media niet echt bij hulpverleners past.

    Toen ik in gedachten het rijtje langs ging van leidinggevende collega’s, bemerkte ik wel enigszins een generatiekloof, maar die is niet erg duidelijk. De twee groepen zijn (ongenuanceerd):
    1. Mensen bij wie je erop kunt vertrouwen dat ze dagelijks hun e-mail lezen en er ook iets mee doen en je dat laten weten.
    2. Mensen die e-mail als ballast zien, niet (of en maand later) reageren op e-mails en die dus inderdaad wel eens een vergadering o.i.d missen.

    Mijn observatie is dat dit, naast leeftijdsverschil, ook sterk te maken heeft met organisatievermogen: efficient e-mail verwerken, inbox leeg houden e.d. en daarnaast ook met persoonlijke voorkeur voor digitaal versus persoonlijk contact. Een derde oorzaak is mogelijk ook typesnelheid. Met een aanslagsnelheid van minder dan 100 aanslagen per minuut wordt e-mailen een tijdrovende bezigheid voor een leidinggevende.

    Eén oudere collega is heel consciëntieus in het beantwoorden van e-mail. Maar dat kost hem heel veel tijd. Hij kan namelijk moeilijk selecteren wat relevant is, dus leest hij alles en beantwoordt bij wijze van spreken zelfs informatieve rondzendmails. Jongeren kunnen volgens mij veel gemakkelijker en sneller beslissen wat relevant is en wat niet.

    Tot zover wat gedachten over digitale communicatie, een generatiekloof en mogelijke oorzaken.

    Vriendelijke groet,
    Arie Speksnijder

    • 22 april 2012 21:18

      Ha Arie, dank voor deze observaties! Ik herken het wel, de managers en medewerkers die hun mails niet kunnen bijhouden.. Het grappige is dat ik me nog wel herinner hoe je een gevoel opbouwt voor de manieren van communiceren. Zet mij wel weer aan het denken.. Zolang je dat goed inschat kom je natuurlijk een heel eind.

Geef een reactie

