Skip to content

What got you here Won’t get you there

19 mei 2012

Vorige week vrijdag was ik mijn koffer aan het inpakken, wat is er nodig voor 5 dagen ASTD, voor een weekje Denver? Mijn ogen schoten ook langs een plank met nog-niet-gelezen-boeken. Even later was Marshall Goldsmith mijn reisgenoot.

Het boekje, uit 2007, heet What got you here won’t get you there en daarin beschrijft Goldsmith, een gerenommeerd executive coach in de Verenigde Staten, op een behavioristische how-to manier, gelardeerd met veel extreme voorbeelden, 20 gewoonten die doorbroken moeten worden om nog succesvoller te worden in je carrière.

Succesvolle mensen die nog succesvoller kunnen zijn, maar niet op de manier die hen tot hier heeft gebracht. Een hele toer om high-performers een stap verder te krijgen, niet in de laatste plaats omdat ze een zelfbeeld hebben ontwikkeld dat hen minder aanspreekbaar maakt op veranderingen in hun gedrag.

Hij duidt het vraagstuk aan de hand van een reclamespot van UNUM, een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij, die rond de eeuwwisseling een reclame campagne voerde met daarin het beeld van een beer die een zalm vangt. De headline was “You probably feel like the bear, We’d like to suggest you’re the salmon”. De advertentie was bedoeld om de verkoop van polissen tegen arbeidsongeschiktheid te stimuleren. Goldsmith werkt het statement uit om aan te tonen hoe we onszelf een rad voor ogen draaien als het gaat om onze prestaties, onze status en onze bijdragen aan het succes.

Zoals gezegd staat het boekje vol met how-to tips, met ‘overdreven voorbeelden’ en de schrijver veronderstelt een beïnvloedbaarheid van omstandigheden en succes die ik maar gedeeltelijk deel. Erg interessant echter zijn de 20 transactional flaws, zeg maar de faalfactoren die voorkomen dat je de ultieme stap maakt naar en nog succesvollere toekomst, die Goldsmith voor ons destilleert uit zijn jarenlange werkpraktijk. Waardevolle stuff voor iedere trainer, coach of begeleider, dunkt me.

Ik heb ze uit de tekst getrokken en geef ze hieronder, onvertaald vanwege het eigenzinnige Amerikaanse taalgebruik, weer.

  • Winning too much

The need to win at all costs and in all situations – when it matters, when it doesn’t, and when it’s totally beside the point

  • Adding too much value

The desire to add our two cents to every discussion

  • Passing judgements

The need to rate others and impose our standards on them

  • Making destructive comments

The needless sarcasms and cutting remarks that we think make us sound witty

  • Starting with “No,” “But,” or “However”

The overuse of these negative qualifiers which secretly say to everyone, “I’m right. You’re wrong”

  • Telling the world how smart we are

The need to show people we’re smarter than they think we are

  • Speaking when angry

Using emotional volatility as a management tool

  • “Let me explain why that won’t work”

The need to share our negative thoughts, even when we aren’t asked

  • Withholding information

The refusal to share information to gain or maintain an advantage over others

  • Failing to give proper recognition

The inability to praise and reward

  • Claiming credit that we don’t deserve

The most annoying way to overestimate our contribution to any success

  • Making excuses

The need to reposition our annoying behavior as a permanent fixture so people excuse us for it

  • Clinging to the past

The need to deflect blame away from ourselves and onto events and people from our past; a subset of blaming everyone else

  • Playing favorites

Failing to see that we are treating someone unfairly

  • Refusing to express regret

The inability to take responsibility for our actions, admit we’re wrong, or recognize how our actions affect others

  • Not listening

The most passive-aggressive form of disrespect

  • Failing to express gratitude

The most basic form of bad manners

  • Punishing the messenger

The misguided need to attack the innocents who are only trying to help us

  • Passing the buck

The need to blame everyone but ourselves

  • An excessive need to be “me”

Exalting our faults as virtues simply because they’re who we are

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: