Skip to content

Werkleren en twee metaforische misvattingen over ons brein

15 juni 2012

David Rock (your brain at work) is een business consultant die de relatie onderzoekt tussen ons neurologisch stelsel en de manier waarop wij leiding geven en werken. Een prachtige metafoor maakte grote indruk op me: ons brein is als een theater waarover wij twee misvattingen hebben, eenvoudigweg omdat we de feiten niet kennen:

  • De eerste misvatting zou je kunnen formuleren als: “Het podium is onmetelijk, ons brein heeft een onuitputtelijke energie om te doen wat er gedaan moet worden”. Feit is echter:  de mentale energie die we hebben is beperkt. Het moderne deel van ons brein, onze neo en prefrontale cortex, schenkt ons de energie om geconcentreerd werk te verzetten. Metaforisch gesproken is dat moderne deel tot de oudere delen van ons brein als een handjevol minuten tot de Europese jaareconomie (zeg 8 Euro tegen 14 triljard Euro – 14.000.000.000.000,- euro). En die mentale energie gaat aan van alles op: e-mail, telefoontjes, noem maar op. Leuk detail daarbij is, dat onze hersenen geen onderscheid maken tussen het bedenken van een actie en het doen ervan: precies dezelfde delen in onze hersenen leven daarvan op. De praktische implicatie is dat een mailtje lezen waarin om een actie gevraagd wordt, dezelfde energie van je vergt als het nemen van de actie. Wat een uitputting brengt het dan om tussen twee vergaderingen – juist op het moment om even te ontspannen – op onze smartphones onze berichten te lezen!
  • Onze tweede misvatting zou je kunnen formuleren als: “Het aantal acteurs op het podium kan best groot zijn, ik kan makkelijk 10 ballen in de lucht houden”. Feit is echter: we kunnen maar een beperkt aantal ballen tegelijk jongleren, we denken 7, maar 4 blijkt uit recent onderzoek realistischer. Ons brein leeft op van “minder”. Een keuze maken tussen twee alternatieven lukt, tussen 10 niet meer. Dat is niet omdat we het niet kunnen, maar omdat het fysiek niet kan.

Meer is minder

De les die ik leer en doorleer aan anderen, is “minder is meer”: juist minder doen, met meer focus. Het helpt daarbij om slimme rituelen te ontwikkelen die je iedere dag een beetje beter kunt oefenen. Iedere dag even stilstaan bij het belangrijkste dat gebeuren moet, dat prioriteit te geven door er de dag mee te beginnen en verstoring uitsluiten. Je bent niet altijd bereikbaar, ook beloven al die handige middelen dat wel: Facebook, Twitter, Skype, Foursquare, e-mail, voicemail, telefoon, SMS, Yammer, noem maar op.

Vergt werkleren elimineren?

David Rock zou hier een warm voorstander van zijn. In zijn boek introduceert hij een manager die langzaamaan, geïnspireerd door de ideeën van Rock aanpassingen doet in dag en weekschema. Van het verplaatsen van het beantwoorden van de mail naar het einde van de dag, tot het belangrijkste van die dag tot de allereerste taak benoemen. Elimineren om te kunnen leren: iets niet doen om de mentale ruimte te winnen om iets nieuws wel te kunnen gaan doen.

Creëer een werkleermoment!

Ben je benieuwd hoe je met het thema van dit blog in je achterhoofd werken en leren kunt combineren? Kies dan op basis van je eigen voorkeur, of je meer kennis zou willen aanboren of persoonlijk kennis zou willen maken met het thema van dit blog. Of beleef je liever een ervaring en reflecteer je daarop? Ik doe je vier handreikingen.

1. Boor een kennisbron aan:

David Rock (2009). Your Brain at Work: Strategies for Overcoming Distraction, Regaining Focus, and Working Smarter All Day Long. New York: HarperCollins.

2. Maak persoonlijk kennis:

Wat kwam bij het lezen van dit blog echt bij je binnen?

3. Beleef een ervaring:

Stel één dag je e-mail uit tot in de middag. Kijk die ochtend ook niet tussendoor op je smartphone naar je mail en zet alle herinneringen aan nieuwe mailberichten uit: denk aan de pop-ups in Windows of Mac of de geluidjes die je laptop, PC of smartphone maakt!

4. Reflecteer en schakel je zelfbewustzijn in:

Wat leverde het voor je op om je e-mail uit te stellen tot in de middag?

Advertisements
One Comment leave one →
  1. 15 juni 2012 12:16

    Heel boeiend Ever! Mooie tip om emails en andere info op gedisciplineerde momenten te absorberen i.p.v. junkie-achtig zoals ik dat zelf doe….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: