Skip to content

Het wiel maar één keer uitvinden

26 juni 2012

Peer support: studenten die elkaar begeleiden in hun studieactiviteiten. Het vormde de basis voor het proefschrift waar ik in 2010 op promoveerde. In mijn onderzoek keek ik of het mogelijk is om studenten elkaars studievragen te laten beantwoorden. Concreet was ik op zoek naar een manier om een student die een specifieke studievraag heeft via een systeem op afstand te koppelen aan een medestudent die deze vraag kan beantwoorden. En als studenten elkaars vragen via datzelfde systeem beantwoorden, of de kwaliteit van de begeleiding die ze elkaar bieden voldoende is. Dit bleek in mijn studies vaak het geval.

Kunnen we hier buiten het onderwijs misschien ook wat mee? Het toepassen van een vergelijkbaar systeem leent zich goed voor de opleidingen die we binnen ons bedrijf uitzetten. Maar ik zie bredere mogelijkheden om het concept in organisaties in te zetten. Want we hebben allemaal weleens een vraag. Een vraag waarvan we niet goed weten aan wie we hem kunnen stellen. Veel grote organisaties zijn momenteel bezig met het vraagstuk van kennismanagement. Er wordt veel kennis en expertise ontwikkeld, maar er is behoefte aan een efficiënte manier om deze kennis en expertise te delen en hergebruiken op plekken waar nog te vaak het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Belangrijk onderdeel van dit vraagstuk is wat we ‘expertfinding’ noemen. Wanneer je hulp nodig hebt bij een bepaald vraagstuk word je gekoppeld aan een collega die je op basis van zijn competenties en ervaring moet kunnen helpen. Een actueel thema in verschillende organisaties op dit moment (bv.: http://www.gilyehuda.com/2010/02/11/finding-experts/). Maar hoe zorg je nu dat collega’s elkaar vinden?  Een groot prikbord als in de supermarkt hebben we immers niet. En bovendien, dat zou met duizenden medewerkers niet efficiënt werken.

Terug naar mijn onderzoek. Om bovenstaand probleem in een onderwijscontext op te lossen ontwikkelde ik een computersysteem dat studenten aan elkaar koppelt op basis van hun inhoudelijke competentie. Wanneer een student een vraag heeft zoekt het systeem naar een medestudent die die vraag op basis van zijn inhoudelijke competentie moet kunnen beantwoorden. Een dergelijk systeem hoeft natuurlijk niet voorbehouden te zijn aan het onderwijs. Moderne technologieën maken het mogelijk ‘expertfinding’ ook in bedrijfscontexten mogelijk te maken. Analoog aan mijn systeem voor peer support wordt er op diverse plekken geëxperimenteerd met systemen die medewerkers beter in staat stellen elkaar te vinden. IBM is een voorbeeld van een organisatie die hier al een tijdje mee bezig is. Dat vinden kan bijvoorbeeld door op basis van e-mailgedrag van een medewerker een profiel op te stellen van zijn expertise. Wanneer iemand zoekt naar deze specifieke expertise komt dit profiel boven drijven en kunnen collega’s met elkaar in contact gebracht worden. Net zoals Google je interesses inschat aan de hand van de inhoud van je e-mails, en je daarop afgestemde advertenties presenteert. Ik geloof in de toegevoegde waarde van een dergelijk systeem voor organisaties.

Natuurlijk moeten we dan nog wel met elkaar in discussie over de inhoudelijke consequenties. Over aspecten als privacy of bereidheid van mensen hun kennis met anderen te delen bijvoorbeeld. Maar ook op het vlak van de technologie moeten er nog stappen worden gemaakt. Veel intranetomgevingen bieden nog maar beperkte mogelijkheden om collega’s met de juiste expertise snel en gemakkelijk te vinden. Maar door de snelheid van ontwikkelingen wordt ‘expertfinding’ op korte termijn mogelijk. Op deze manier kunnen we de kracht van online kennisdeling optimaal inzetten binnen organisaties. Want steeds opnieuw het wiel uitvinden is dan misschien wel heel leerzaam, efficiënt is het allerminst.

Ik ben benieuwd of op het vlak van expert-finding al iets gedaan wordt in jullie organisaties, en zo ja wat dan. Post het hieronder, wie weet kunnen we elkaar ermee verder helpen.

—–

Zie voor een samenvatting van mijn dissertatie:
http://www.gijsdebakker.nl/publications/Dissertation_gijsdebakker_summary.pdf

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: