Skip to content

Nieuwe technologie in de kijker!

6 augustus 2012

Vanuit de neurowetenschap is het maken van verbinding erg belangrijk. Dat doe je 1 op 1, dus van het ene brein naar het andere. Niet via beleidsstukken of opleidingsplannen maar direct van de ene collega naar de andere collega en van de manager naar de medewerker en weer terug. Dat lijkt makkelijk te realiseren maar in de praktijk zijn er toch nog altijd mensen die bedenken dat het eerst op papier moet staan voor het werkt.

In de wereld van de marketing zijn ze altijd heel snel met deze toepassingen. Nu is er ontdekt dat die 1 op 1 communicatie ook geldt bij massacommunicatie. Logisch maar soms een beetje lastig want hoe doe je dat dan op Schiphol met al die passagiers? Je kunt aan de bewegwijzering wel zien dat ze er over nagedacht hebben maar het kan nog beter. Want zeg nou eerlijk in deze vakantieperiode zien we toch genoeg verdwaalde reizigers die even achterom kijken en dan het bordje niet meer goed kunnen interpreteren. Overigens hoor ik daar zelf ook bij 😉
Ik raak regelmatig de weg kwijt. Wat mij zou helpen is een juffrouw aan wie ik alles kan vragen. Technisch is er zoveel mogelijk tegenwoordig dat het nu mogelijk is om als wegwijzer een hologram neer te zetten. Een wat???

Ja een hologram, een geprojecteerde verschijning die gewoon tegen je kan praten maar er niet echt is. Alhoewel soms lijkt een hologram net echt. Kijk maar naar onderstaand filmpje.

Daarin zie je rapper Tupac Shakur een duet zingen met Dr. Dre. Best aardig als je van het genre houdt ware het niet dat Tupac Shakur overleden is. Met de nieuwste technologie is hij nu toch te zien. Het schijnt zo te zijn dat ze deze technologie ook willen gebruiken in de bewegwijzering op Schiphol. Er komt een dame die vragen kan beantwoorden bij de gates te staan, althans dat gaan ze onderzoeken. Lijkt me heel bijzonder. Ook Elvis Presley moet er aan geloven. Groot voordeel, ze schijnen zijn slanke versie te gaan gebruiken!

Enfin het is allemaal mogelijk en wat gaat dit betekenen voor organisaties? Ik zie het al voor mij: de manager als hologram op de werkplek, je eigen coach naast je werkplek. Een geprojecteerde docent die op meer plekken tegelijk les kan geven of een trainer….Enfin, ik ben er nog niet uit of dit nu de goede verbinding gaat geven. Al blijkt uit onderzoek dat zelfs ogen plakken op een snoeppot al werkt tegen stiekem snoepen. Het doet dus wel wat met ons brein, zo’n geprojecteerde toezichthouder.
Wordt vervolgd als de eerste toepassingen in organisaties te zien zijn.
Enfin, mij lijkt het best aardig om als trainer geprojecteerd te worden in een slanke jonge versie, alhoewel……..echt contact toch het leukste is.

6 reacties leave one →
  1. 7 augustus 2012 11:28

    Je blogpost doet me denken aan een filmpje wat ik voor de vakantie tegenkwam over het fenomeen ‘chatbots’. Dit zijn virtuele personen die je online te woord kunnen staan. Wellicht heb je al wel eens met een chatbot te maken gehad. Bij IKEA maken ze er bijvoorbeeld wel gebruik van. In dit filmpje raken twee chatbots met elkaar aan de praat: http://youtu.be/WnzlbyTZsQY

  2. 7 augustus 2012 07:00

    Dat begrijp ik. Je antwoord op mijn vraag naar je boodschap is dus [zeg je] dat er “ongekende mogelijkheden zijn”, die “mooi zijn”, maar die “het brein nog niet kan bevatten”. Wel dat zal zo zijn. Het klinkt wat “mystiek”.

    Voor je duidelijkheid: dit motiveert mijn vraag. Ik had het genoegen als HRD-verantwoordelijke jarenlang actief te zijn in een zwaar technologische omgeving, waar zich ondanks enige interesse van de kant van HRD een ict-“revolutie” voltrok. Waar banen-bekwaamheden-processen, enz., allen tegelijk veranderden. Duidelijker gezegd: het HRD-vak[inclusief NVo2] hield en houdt zich verre van elke vorm van technologie, als motor van verandering van banen en organisaties. En dus, naar ik vrees, van de reflectie over ontwikkeling van bekwaamheden voor een nieuwe tijd.

    Je aandacht voor technologie valt me om die reden in positieve zin op, maar terug naar mijn vraag: wat is je boodschap? Wat is je doel? Misschien is het nuttig dat je je visie geeft op het verband tussen mens-bekwaamheid-organisatie-technologie?

    Rolf

    • 7 augustus 2012 09:51

      Ha Rolf, wat fijn dat je doorvraagt. Tja ik vind dat we deze technologie moeten gebruiken binnen HRD in organisaties. Het is toch soms te gek dat er secretaresses afspraken aan het maken zijn terwijl een datumprikker zorgen dat je het zelf kunt? Of dat je 100 mensen van over de hele wereld laat vliegen naar Nederland voor een curus terwijl een hologram mogelijk is? De kanttekening is wel dat de functie van persoonlijk comtact voor ons mensen onontbeerlijk is. Maar dat wil in mijn optiek abslouut niet zeggen dat we nieuwe technieken om die reden niet moeten gebruiken. Ben benieuwd hoe jij dat ziet en of je voorbeelden hebt uit jouw praktijk….Hartelijke groet, Ria

      • 7 augustus 2012 13:45

        Ria,
        Los van wat HRD-ers denken, zeggen of doen, wordt elke nieuwe technologie binnen organisaties, ook educatieve, ondanks hen gebruikt. Daarom bestaan secretaresses bij multinationalen al lang niet meer[behalve voor de hoogste baas]. En honderd mensen rondvliegen? Wel: ook dat lijkt passé. Wanneer we over technologie willen praten, moeten we de diepte in en technologie toepassen in een educatief/pedagogisch kader. Ik ben er niet zo zeker van of HRD, als ‘strategisch partner’, dat kan. Het is vanuit deze wat sombere kijk, ik weet het, dat ik het weinig inhoudelijk gekoketeer, zeker op dit forum, met [sociale] media niet begrijp. Misschien is dat door het woord ‘sociaal’ dat het medium zo bekoort. Alleen organisaties opteren niet voor technologie uit bekoring, maar uit de verwachting van rendement. Hopelijk ben je er klaar voor!

        Rolf

  3. 6 augustus 2012 14:03

    Wat is dan je boodschap, Ria, als [zie slotzin]’echt contact toch het leukste is?

    Rolf Knijff

    • 6 augustus 2012 15:14

      Ha Rolf,

      Ik moet er nog even aan wennen maar er zijn mooie toepassingen. Net als de khan academie en youtube, onderwijs en info naar plekken brengt waar het anders niet komt, heeft deze techniek natuurlijk ook toekomst. Het gaat niet alleen om ‘dode’ rappers maar je kunt zelf, terwijl je een training of instructie geeft, als hologram ergens geprojecteerd worden. Dat lijkt me toegevoegde waarde, een soort van hyperskype of skype voor gevorderden. Soms kan mijn brein het nog niet bevatten, ik deel dit waarschijnlijk met meer mensen, maar er zijn ongekende mogelijkheden. We staan nog maar aan het begin.

      Ria

Geef een reactie

