Skip to content

HRD dmv MBA of WoW?

13 augustus 2012

Stel je voor dat je als HRD professional betrokken het volgende project. Je opdrachtgever vraagt een leerinterventie te ontwerpen om de effectiviteit van een groep professionals te optimaliseren. De context waarin deze professionals moeten acteren is als volgt te typeren:
1. De context is hyper competitief, iedere dag worden wereldwijd zo’n 15.000 nieuwe ideeën en strategieën ontwikkeld door concurrenten om de beste te zijn
2. Samenwerking is noodzakelijk en kan alleen online met een team van experts die over de hele werled zijn verspreid
3. Formele hierarchie werkt niet, het team kan alleen presteren als het lukt de samnwerking via het zelforganiserend vermogen van de groep voor elkaar te krijgen
4. Om de concurrentie voor te blijven of te verslaan moet steeds en snel geleerd worden: het gaat om het continu creëren, testen en bijstellen van nieuwe ideeën
5. Ieder teamlid moet in staat zijn zelf meetpunten en daarmee een persoonlijk ‘dashboard’ te ontwikkelen om de eigen performance in beeld te brengen
6. Teamleden moeten in staat zijn na iedere campagne het team en alle individuele teamleden te reviewen op effectiviteit.

Waarschijnlijk roept deze beschrijving veel aanvullende vragen op om tot een concreet idee te komen. Toch heeft John Seely Brown (learning expert) direct een idee. Als hij mocht kiezen tussen een MBA van Harvard of World of Warcraft dan zou hij voor het laatste kiezen. Hij legt dat uit in de volgende video.

Natuurlijk wordt de keuze hier in de vorm van MBA Harvard of  World of Warcraft flink gepolariseerd. Ik houd zelf meer van en-en benaderingen dan van of-of. Ook is bekend dat WoW voor sommige mensen letterlijk verslavend blijkt te zijn met alle problemen van dien. Het is ook interessant om de serieuze commentaren bij de video te lezen om andere invalshoeken mee te pikken. Als je met een beetje afstand de boodschap van Brown bekijkt, geeft hij ons naar mijn idee toch een heleboel interesante food for thought over werk en leren in de toekomst. Ik ben benieuwd naar jouw reactie. Bovendien heb ik zelf geen MBA van Harvard en ook geen ervaring met World of Warcraft, daarom ben ik extra benieuwd naar ideeën van lezers die dat wel hebben.

Ger Driesen

Challenge

2 reacties leave one →
  1. 15 augustus 2012 13:13

    Hallo Ger,

    Ik moet meteen denken aan een beroemde Ted-spreekbeurt van Jane McGonical. http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html Zij noemt dat we (als wereldbewoners) 3 miljard uur per week besteden aan computerspelletjes. Zij geeft aan dat dat niet voldoende is: het moet 21 miljard uur worden. Jane McGonical heeft zich ten doel gesteld om de passie en inzet van spelers van computergames in te zetten voor het oplossen van wereldproblemen. Oftewel: maak van grote problemen in de werkelijkheid een spel dat dezelfde creativiteit en passie losmaakt als bijvoorbeeld World of Warcraft. Ze komt overigens met interessante argumenten, zeker ook voor opleiders.

    John Seeley Brown betoogt eigenlijk hetzelfde. Hij wil niet zozeer van problemen in de werkelijkheid een spel maken, hij wil kijken wat opleiders van bijvoorbeeld World of Warcraft kunnen leren.

    De cijfers van World of Warcraft en andere computerspelletjes zijn overweldigend. McGonical noemt in haar Ted-talk dat een tiener in de VS tegen de tijd dat hij 18 jaar oud is evenveel tijd op school heeft doorgebracht als tijd achter de computer om spelletjes te spelen. En de computer heeft geen Onderwijsinspectie, geen proefwerken en geen aanwezigheidsplicht. Het is alleen al vanwege dat cijfer belangrijk om te kijken wat spelletjes zo aantrekkelijk maakt.

    Een van de zaken die computerspelletjes duidelijk maken is dat de inhoud van een training maar ten dele zorgt voor motivatie. Ik leg dat wel eens uit aan de hand van een op de Roos van Leary gebaseerd model. Zie een cirkel voor je met daarin een kruis. Bovenaan staat ‘beloning’ en onderaan staat ‘angst vermijden’. Sommige mensen spelen nog even een uurtje World of Warcraft omdat ze dan een volgend level kunnen halen (beloning) anderen omdat ze bang zijn dat ze anders een kans missen (angst vermijden). Aan de linkerkant staat ‘alleen’ en aan de rechterkant staat ‘samen’. Sommige mensen zijn meer op zichzelf gericht en anderen meer op andere mensen. Zo krijg je vier gebieden:
    Alleen – beloning: ik wil spelen/trainen omdat ik de beste wil zijn (competitie)
    Alleen – angst: ik wil niet onderdoen voor anderen (rebellie)
    Samen – angst: Ik wil samenwerken om zo onheil af te wenden
    Samen – beloning: ik wil samenwerken om zo er samen voordeel van te hebben (leiden/helpen)

    Bij ieder mens (en dus ook bij iedere deelnemer aan een training) is de mix weer anders. De beste trainingen zijn die trainingen (of spellen) die alle vier delen van het motivatiemodel raken. Bijvoorbeeld een wedstrijd bij de TU in Delft. Groepjes studenten kregen de opdracht om de beste opwindauto te maken. (De beste groep maakte een auto die je een meter achterruit reed en die vervolgens met een inzittende 70 meter ver reed). Een wedstrijd met een duidelijke winnaar voor de studenten die van competitie houden. Maar ook in kleine groepjes voor de studenten die meer op samenwerking gericht zijn en die het minder belangrijk vinden om een wedstrijd te winnen, maar het belangrijker vinden om met elkaar vooruitgang te boeken. En een mooie prijs. Om te beginnen al veel media-aandacht voor de winnaar en kans om dit soort triomfen op je portfolio te kunnen zetten en zo je carrièrekansen te vergroten. En behalve een beloning is er ook straf voor afhakers: die missen namelijk studiepunten.

    Met dit model heb je natuurlijk maar een deel van het fascinerende effect van World of Warcraft (en sucecsvolle trainingen) verklaard. Ik ben zelf naar computerspelletjes gaan kijken en ze gaan analyseren. Ik ben gaan zoeken naar kwaliteiten in computerspelletjes die over te zetten zijn naar trainingen (om die trainingen vele malen effectiever te maken). Er is op dat vlak veel winst te behalen. En, sterker nog, ik ben er zelfs van overtuigd dat dit een trend is en dat trainingsbureaus die nu niet investeren in het effectiever gebruiken van game-elementen in trainingen en het effectief inzetten van computers, internet en wat dies meer zij, over een paar jaar een flink deel van hun omzet zullen verliezen.

  2. e_boudeling@hotmail.com permalink
    13 augustus 2012 09:10

    Uitdaging voor je ?

    Met vriendelijke groet, E. (Emmy) Boudeling M 06-10666386 W http://www.teambuildingamuse.nl E e_boudeling@hotmail.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: