Skip to content

Ik ben jaloers

27 augustus 2012

Ik ben jaloers op Nike, Adidas en Reebok. Ik ben jaloers op de sportwereld. Wat hebben zij gamification goed begrepen! Show, don’t tell: dus laat ik je eerst inspireren met een filmpje:

Nike maakt van de dagelijkse omgeving een game. Een game waarin jijzelf de speler bent. Download de app en speel mee. Stel je eigen doelen, houd je ontwikkelingen bij, juich vrienden toe, krijg on-line aanwijzingen van coaches. Speel en word beter. Sport en heb ‘fun’. Ik heb zelf net de app Runtastic gedownload en ik vind het geweldig leuk! Kijkje nemen?

Dus ik ben jaloers. Ik wil dit ook voor mijn wereld, die van learning & Development. Ik zou het fantastisch vinden als mensen met net zoveel plezier hun persoonlijke leerdoelen zouden gaan bepalen en uitdagingen zouden formuleren. Wat zou ik het leuk vinden als mensen hun voortgang on-line gaan delen. Als men elkaar tips gaat geven om verder te komen: Yeah, level 4 : communicatie-king!
Maar het gaat komen! Ik ben er zelf hard mee bezig. Ik wil van de werkomgeving ook een leeromgeving maken. Een omgeving waarin het fun is om te leren. Waarin je leert van de dingen om je heen. Binnenkort komen we met versie 1.0. Nog niet zo mooi en uitgebreid als runstatic, maar goed , het is een begin. Bepaal je eigen leerdoelen en challenges, haal on-line feedback van collega’s. Verzamel ontwikkelpunten. Word communicatie-king. Yeah!

9 reacties leave one →
  1. 29 augustus 2012 14:12

    Beste allemaal,

    Van de week ben ik een begonnen aan een gratis 6 weekse online cursus Gamification aan de universiteit van Pennsylvania. Indien je geintresseerd bent kun je je nog inschrijven volgens mij.

    https://www.coursera.org/#course/gamification

    Ik ben geinspireerd geraakt door Daphne Koller

    Groeten, Bas

    • juan tates permalink
      30 augustus 2012 07:40

      Hoi Bas,

      Dank voor je reactie! Ik kende de training niet en heb mezelf ook direct ingeschreven. Kijkende naar de onderwerpen die ze aanbieden ziet het er leuk uit. Ongelovelijk dat dit soort trainingen nu gewoon gratis aangeboden worden. Fantastisch om te zien hoe op deze manier kennis met elkaar gedeeld word. Het enige minpuntje is wellicht (zoals ze zelf aangeven dat de training zelf niet gegamificeerd is, maar een klassieke opbouw kent).

  2. 28 augustus 2012 10:43

    Leuk om zo kennis te maken met een voor mij toch relatief nieuw onderwerp! Met deze filmpjes kom je er lekker in. En als hardloper gelijk de app gedownload.. uitproberen maar! Wat ik me wel afvraag bij gaming voor leren…, en natuurlijk ben ik ook erg benieuwd naar de game waar je aan werkt, Juan, is .. wat triggert gaming in ons dat we daarmee iets wat we nu met moeite volhouden (leerdoelen formuleren en hier gericht aan werken) met een game makkelijker en leuker vinden? Of loop je de kans dat we het even leuk vinden, en als het nieuwe er vanaf is, het doorzetten weer net zo moeilijk is? Dat herken ik namelijk wel bij die apps voor hardlopen.. de eerste paar keer dat je de app gebruikt is het leuk omdat je nieuwsgierig bent naar wat het je brengt. En omdat het iets extra’s toevoegt aan wat je doet. Maar na een tijdje is het nieuwe eraf, je weet wat het doet, en dan vind ik het de kunst om er goed gebruik van te maken. Om te zorgen dat je er bijvoorbeeld harder door gaat lopen. Herkenbaar?

    • juan tates permalink
      28 augustus 2012 11:41

      Dit is een hele terechte opmerking. Maar volgens mij is dit nu juist het hele sterke punt van gamification. Gamification haakt in op de fundamentele drijfveren van mensen. Er zijn verschillende soorten drijfveren en van de meeste zijn we ons niet eens bewust. We laten ons er echter wel sterk door leiden. Er is vrij uitgebreid onderzoek naar welke het zijn en hoe je ze kunt inzetten. Ik zal er de volgende keer over schrijven. Onthoudt: gamification gaat helemaal niet over het spelen van games, maar over het beinvloeden van het gedrag van mensen op de werkvloer door het toepassen van elementen die sterk werken in games.

  3. 27 augustus 2012 18:37

    Wauw Juan,
    Als hardloper en nog meer als HRD’er/L&D’er krijg ik energie van je bericht! Dit jaar heb ik me afgevraagd of er net als in de technologie hoek ook een innovatie top 10 is samen te stellen van alles wat met L&D te maken heeft. Misschien niet goed gezocht, maar heel ver kom ik daar niet mee. En dan dit! Super en ik blijf graag op de hoogte net als Cees. Zou zelfs wel mee willen denken!
    Groeten, Wiljo – ook van huisacademies.nl
    , .

  4. 27 augustus 2012 17:36

    Goed bezig Juan! Inspirerend! Ben zelf erg geïnspireerd door Jane McGonigal. Gaaf dat positieve psychologie en gamebouwers zo nauw aan het samenwerken zijn. Waarschijnlijk ken je haar SupperBetter al maar voor anderen wellicht weer een inspiratie. Zie hier de link: http://www.ted.com/talks/lang/en/jane_mcgonigal_the_game_that_can_give_you_10_extra_years_of_life.html

    Vriendelijke groet,
    Onno Hamburger

    • juan tates permalink
      28 augustus 2012 07:12

      Hoi Onno,

      Ik ben vanzelfsprekend ook een grote fan van Jane McGonical. Haar overtuiging is dat games de wereld veel mooier kunnen maken. Dat geloof ik ook. Via games kunnen we gezamenlijk werken aan grote wereldproblemen. Haar game: ‘the world without oil’ is daar een voorbeeld van. In feite praten we hier over een ‘large scale intervention’, maar dan één op een moderne manier. Nu heeft zij weer Superbetter gelanceerd. Een game die op de eerste plaats bedoeld was om je persoonlijke gezondheid te bevorderen, maar ook ingezet kan worden voor andere persoonlijke ontwikkeldoeleinden. Ik voeg nog even een ander linkje toe over Superbetter:

      Eigenlijk praten we hier over een moderne variant van het bekende aantekeningen- of logboekje dat deelnemers bij een training wel uitgereikt krijgen. Maar nu gegoten in de vorm van een game: verbindend, activerend en inspirerend.

  5. 27 augustus 2012 13:27

    Beste Juan,

    Houd me op de hoogte!
    Zie op http://www.huisacademies.nl waarom.

    MvgCees

Trackbacks

  1. Gamification, gamification, gamification « Over Ontwikkelen en Opleiden

Geef een reactie

