Skip to content

Gamification werkt, maar waarom?

30 augustus 2012

Gamification heeft tot doel het gedrag van mensen te beïnvloeden. Van game-developers kunnen we heel veel leren hoe je mensen verleidt en activeert. Dat kunnen ze veel beter dan wij (opleiders). Dus hoe doen ze dat dan?

Ik wil dit uitleggen aan de hand van een (niet helemaal fictief) voorbeeld. Vraag van de klant: breng mijn mensen (2000 in totaal) salesvaardigheden bij zodat zij beter in staat zijn om zichzelf en ons bedrijf bij onze klanten te verkopen.

Okee. Een meer klassieke trainingsopzet (zoals ik het zelf deed tot 4 jaar terug) is:
 de groep verdelen we in kleine groepjes. Twaalf mensen in een groep zodat ieder voldoende persoonlijke aandacht kan krijgen. We trainen in een zaaltje beschikbaar gesteld door de klant.
 in de training beginnen we met het belang van het verhogen van de omzet, waarom dit belangrijk is voor het bedrijf en hoe je daar zelf aan bij kunt dragen.
 de trainer geeft een aantal succesvolle en inspirerende voorbeelden
 met behulp van een acteur doen de deelnemers rollenspellen waarin zij zelf kunnen aangeven welke klanten zij lastig vinden
 er wordt afgesloten met een intervisie waarbij de trainer ingaat op persoonlijke thema’s en ook onderliggende ‘irrational thoughts’ besproken en geherformuleerd worden (albert Ellis).
 de deelnemers formuleren een (leer)doel en vier weken later is de terugkomdag. De trainer bespreekt daar de ervaringen met de deelnemers.

Hoe zou ik nu een gegamificeerd traject opzetten?
 alle deelnemers krijgen een persoonlijke uitnodigingsvideo toegestuurd voor een gezamenlijke kick-off.
 hier leggen we het doel en de spelregels uit. Doel is om als team zoveel mogelijk ‘waarde’ op te bouwen en de manier waarop je dit het snelst kan doen is door het aandragen van echte leads.
 de deelnemers verdelen zich in teams. Loggen tijdens de kick-off in maken hun teamavatar of logo aan.
 de teams kunnen op verschillende manieren punten scoren. Door kennisbattles tegen elkaar te spelen, door andere teams van tips te voorzien, door feedback te vragen aan mentoren en natuurlijk ook door leads aan te dragen. Hoe beter de leads zijn, hoe meer punten.
 iedere week krijgen de teams on-line een nieuwe challenge. Uitvoeren van deze challenge betekent extra punten. De challenges worden in de praktijk uitgevoerd en de resultaten ge-upload. De challenges gaan vergezeld met eventuele tips en instructies.
 op je eigen teampagina kun je met elkaar chatten. De strategie uitzetten en de opdrachten voorbereiden.
 Ja, er zijn ook off-line workshops. Aan de hand van de ervaringen in de game schrijven de mensen zich in voor deze workshops. In de workshop vindt de verdieping plaats.
Welke opzet enthousiasmeert u het meest?

Bovenstaande opzet werkte. De vraag is waarom. Dit zijn de belangrijkste succesingrediënten:
1. Stem de opzet van de game af op de drijfveren van de doelgroep en de cultuur van de organisatie. Een belangrijk hulpmiddel kan zijn de Bartle test: http://en.wikipedia.org/wiki/Bartle_Test
2. Maak het echt. Gamification is geen spelletje. Het gaat om echte acties en resultaten.
3. Neem de deelnemers serieus. Het gaat om zaken die betekenisvol (purpose!) zijn voor de mensen zelf en de organisatie. Besteedt daarom ook veel aandacht aan de ‘look and feel’ van de game.
4. Werk met challenges. Challenges die ‘just outside the comfort zone’ zijn. Geef lastiger challenges naarmate de mensen er beter in worden (mastery!). Zorg ook voor directe (liefst positieve) feedback op het resultaat.
5. Werk met ‘support’. Tips en aanwijzingen als mensen niet verder komen. Workshops voor verdieping.
6. Werk met kleine teams. Maak de teamleden afhankelijk van elkaar in het bereiken van het resultaat. Zo creëer je korte en snelle feedbackloops. Geef de teams een herkenbare identiteit (teamlogo of avatar)
7. Zorg voor transparantie. Wie staat waar, wie is goed bezig en wie niet.
8. Laat de mensen hun eigen snelheid bepalen, limiteer ze niet (autonomy!). Wil men er veel tijd instoppen en veel leads aanbrengen; hartstikke goed (de ervaring is dat de deelnemers veel buiten de werktijden om spelen).
9. Zorg voor avontuur en voor verrassing. Op deze manier houdt je het boeiend.

Verder lezen/kijken? Seth Priebatsch:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: