Skip to content

Hoe Future Proof ben jij?

23 september 2012

De Toekomst: Eng of Erg?

Je bent een professional met een gedegen opleiding, je werkt aan ‘state of the art’ projecten en actief met je ontwikkeling (o.a. door het lezen van dit soort blogs 🙂 ). Geen vuiltje aan de lucht, je kostje is gekocht, je toekomst ziet er rooskleurig uit. Maar voor hoe lang? Diverse ontwikkelingen die grote invloed zullen hebben op werk tekenen zich steeds duidelijker af. Is dat eng of erg? Welnee, niet als je op de hoogte bent van deze ontwikkelingen en op tijd in actie komt. Laten we eens drie grote trends bekijken, wat ze betekenen in relatie tot werk en hoe je daar mee om kunt gaan.

Trends

1. Globalisering:

is niet alleen van toepassing op de markt van goederen en diensten maar ook op de arbeidsmarkt. Dat betekent steeds vaker dat je moet kunnen samenwerken over landsgrenzen, culturen en tijdzones heen. Het biedt kansen een uitdagende job te vinden op een wereldwijde arbeidsmarkt maar betekent ook dat je wereldwijde concurrentie hebt op die zelfde globale arbeidsmarkt.

2. Een hogere levensverwachting: die leidt tot vergrijzing en tot werken op latere leeftijd. Hoe zorg je dat je tot je 67e jaar (in de US tot 70 jaar) een relevante bijdrage kunt leveren op de arbeidsmarkt? Bedenk ook dat in 2020 in de US vijf generaties samen aan het werk, in Europa vier.  Ieder generatie heeft zo haar eigen opvattingen over werk, wat daarin belangrijk is en met welke technologieën het werk gedaan kan worden. Lukt het om met verschillende generaties samen te werken?

3. Versnelling van technologische ontwikkelingen: de wet van Moore over toename van computerkracht gaat gewoon door!  Daardoor zal de ‘houdbaarheidsdatum’ van kennis steeds korter worden, zul je steeds nieuwe zaken moeten leren op nieuwe functies moeten voorbereiden. Mensen zullen via interneet steeds meer ‘hyperconnected’ raken en transparantie rondom je talenten, competenties en prestaties zal toenemen.

Ook al zit je nu goed, of je als professional Future Proof bent en blijft zal vooral aan jezelf liggen. En daar moet je wel wat voor doen! Wat kun je dan doen en hoe?  Ik ga hier in op twee aspecten: Professionele Reputatie en Serial Mastery.

Professionele Reputatie

Globalisering leidt steeds meer tot een globale arbeidsmarkt. Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat het steeds minder belangrijk is op welke geografische plek jij je werk doet en maakt steeds transparanter waar welke talenten te vinden zijn. Deze twee fenomenen samen zorgen voor meer concurrentie op de arbeidsmarkt. Het is naïef om te denken dat wij in Nederland met ons opleidingsniveau nog voorlopen op China en India. Daarom zal jouw waarde op de arbeidsmarkt naast jouw formele kennis steeds meer gaan afhangen van je reputatie. Die reputatie is door toenemende transparantie vooral zichtbaar via je online reputatie: bijvoorbeeld via Linkedin, Twitter en Facebook. Ook speciale apps als Klout brengen in beeld hoe het met je reputatie is gesteld: wat jouw Kloutscore is en op welke thema’s jij invloedrijk bent. Daarom aan jou de volgende vragen:

  • Is voor collega’s, klanten en vakgenoten goed zichtbaar wat jouw competenties zijn?
  • Hoe, hoeveel en hoe vaak deel jij je expertise met collega’s en vakgenoten?
  • Hoe wordt jij door hen op dit vlak gewaardeerd en waar uit blijkt dat?
  • Hoe ben jij aangesloten bij – en hoe makkelijk heb jij toegang tot ‘thought leaders’ in jouw vakgebied?
  • Ben je zelf een ‘thought leader’ of zou je dat kunnen zijn?

In een transparante, globale markt wordt het steeds belangrijker dat je reputatie goed is en goed zichtbaar is, voor jou om werk te blijven houden en wellicht voor de organisatie waar je voor werkt om klanten te blijven houden. Moet je dan uren per dag gaan Linkedinnen, Twitteren, Facebooken en Bloggen om dat voor elkaar te krijgen? Nee, natuurlijk niet! Ten eerste is het in je communicatie naar buiten belangrijk dat je de spelregels in acht neemt die je voor jezelf belangrijk vindt, die de organisatie waar je voor werkt heeft opgesteld en die passen bij de klantenkring waar je voor werkt. Het is belangrijk dat je bewust weet wat je wel en niet kunt communiceren. Ten tweede kun jij je kennis ook op andere, meer traditionele manieren delen om aan je reputatie te werken. Denk aan het schrijven van artikelen, optreden als spreker bij conferenties of studiedagen en het delen van kennis met collega’s via intranet of  live bijeenkomsten. Toch is het handig en steeds belangrijker om ook goed na te denken hoe jij slim gebruik kunt maken van Social Media om kennis te delen (dus ook te ontvangen!) en aan je reputatie te werken om Future Proof te zijn en te blijven. De ‘Big Four’ Linkedin, Twitter, Facebook en Blogs zijn daarbij op dit moment het belangrijkst.

Serial Mastery

Het tweede aspect gaat over Serial Mastery. Bij reputatie hoort uiteraard dat je ergens heel erg goed in bent. Maar omdat we steeds ouder worden en langer moeten werken en kennis sneller veroudert, hebben we aan een vak niet genoeg voor een hele carrière. We zullen heel goed moeten zijn in ons vak en de mogelijkheid hebben om onszelf te vernieuwen, om te vormen om in al die jaren die we werken steeds een ‘meester’ te zijn of te worden in een nieuw vakgebied. Dat omvormen van meesterschap in één discipline naar een andere wordt ook wel ‘morphen’ genoemd. We moeten kunnen ‘morphen’ om een ‘Serial Master’ te kunnen zijn. Vaak ligt het aanknopingspunt om op een ander gebied te gaan specialiseren in een vroegere hobby of interesse gebied of een lang gekoesterde wens te werken in een andere discipline. Ook zie je vaak dat mensen in het tweede deel van hun loopbaan graag meer nadruk willen leggen op de maatscjhappelijke bijdrage die zij via hun werk kunnen leveren.

Daarom aan jou de volgende vragen:

  • Wat zie jij als je vakgebied?
  • Wat doe jij om daarin ‘meesterschap’ te bereiken?
  • Welke inhoudelijke trends zie jij aankomen en hoe kun je daarin mee ontwikkelen?
  • Wat is voor jou een aangrenzend vakgebied, een speciaal interessegebied of een lang gekoesterde wens om je volgende mastery level in te behalen?
  • Op welk gebied wil je graag een bijdrage leveren in de volgende fase van je loopbaan?
  • Wat is nodig om daar naar toe te groeien, welke ideeën en acties heb jij voor ogen?
  • Hoe ga je die acties uitvoeren en wie en wat heb je daarbij nodig?

Met deze vragen steeds voor ogen en gerichte investering in leren en ontwikkeling kun je voorbereid zijn op de toekomst. Misschien vind jij het nog een ‘ver van je bed verhaal’ en heb je nog niet zoveel zin daarover na te denken. Toch is de toekomst zo interessant om over na te denken: je gaat er de rest van je leven doorbrengen. En als je goed rond kijkt, merk je ook al snel dat de toekomst eigenlijk al voor een deel hier is: alleen nog ongelijkmatig verdeeld!

Ik wens je een mooie en interessante toekomst.

Ger Driesen

Challenge

Advertisements
5 reacties leave one →
  1. 16 oktober 2012 12:34

    In The Shift beschrijft Lynda Gratton de kern van de lopende ontwikkelingen in werk. Of daarmee alles is gezegd over de toekomst kunnen we niet weten. Wel biedt zij stof tot nadenken en inspiratie om het eigen veranderingsproces richting te geven.

  2. 1 oktober 2012 15:25

    Mooi stuk, Ger. Globalisering als trend #1: voor de één een gegeven, voor een ander nog allerminst. Aan de oppervlakte lijkt globalisering voor sommigen wellicht over de top qua nieuwswaarde (zoals Daan betoogt), maar het echte indalen van de betekenis van globalisering tot in de botten en vezels van bedrijven en medewerkers nog allerminst. Zoals ik ook in mijn blog betoog. Sluit mooi aan zo.

  3. 27 september 2012 08:47

    @daan ik ben met je eens dat globalisering zich al heel lang in heeft gezet (denk aan de koloniale tijd :). … maar hoe grijpt het in op opleiden en ontwikkelen? Studeren aan andere universiteiten, interculturele communicatie? Ik denk dat dit nog helemaal niet de praktijk zo zeer veranderd heeft?

  4. 27 september 2012 06:13

    Leuk en prikkelend stuk! Trend #1, #2 en #3 zijn wat mij betreft wel een beetje over hun top qua nieuwswaarde (wel lange termijn ontwikkelingen, maar niet echt nieuw). Globalisering heeft zich met name in de vorige eeuw al voltrokken. De demografische trends kennen we ook al meer dan tien jaar. Voor wat betreft de technologische ontwikkelingen sluit ik me bij de vorige reactie aan en voeg ik toe dat wat mij betreft kennis en informatie hierbij altijd door elkaar gehaald worden. Dit is een definitiekwestie, maar in definities uit de hoek van de resource-based view bestaat kennis alleen in mensen (die daar ook op kunnen acteren) en blijft IT en Internet beperkt tot gegevens en informatie. Kennis blijft daarmee volgens mij haar waarde houden, alhoewel er wel een onderscheid is tussen tijdloze kennis en kennis die haar relevantie verliest door de dynamiek van deze tijd. Wat mij betreft geldt dat laatste dus ook voor de eerste drie trends 😉

  5. 24 september 2012 13:28

    Wet van Moore heeft in algemene zin niets te maken met ‘technologische ontwikkeling’. Slechts met de ontwikkeling in een specifieke technologie, namelijk de informatietechnologie. Er is geen enkel bewijs dat die ontwikkeling invloed heeft op de ‘houdbaarheidsdatum van kennis’ in het algemeen. Het ontwikkelen van nieuwe kennis vraagt [van mensen] meer dan de mogelijkheden die IT hen biedt. Dit deel van je pleidooi lijkt niet ‘future proof’ en loopt tegen haar houdbaarheidsgrens! Waarom? Omdat deze wijze van redeneren de onderwijskunde de mogelijkheid bood zich af te wenden van ‘inhoudelijke verandering’ op de werkplek, lees ‘technologie’ en haar betoog te transfereren naar een hoger psychologisch niveau van [bv.] ‘leren te leren’. Het leidde tot niets. Beter lijkt me, in plaats van een futuristisch betoog, het empirisch beschrijven hoe kennis verandert[als dat zo is] – wat oud is en wat er voor in de plaats kwam – en dan vast te stellen wat voor invloed dat op banen in organisaties en bekwaamheden heeft! Hebben werkenden daar niet meer aan?

    Rolf Knijff

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: