Spring naar inhoud

Developing the Framework and Architecture for an Effective Learning Organization

22 mei 2011

Lance Dublin (www.dublinconsulting.net) stelt twee vragen in deze sessie centraal:

  1. wat is een leerorganisatie, en waarom wil je er  1?
  2. wat is een leer framework en architectuur en waarom wil je die?
Hij biedt een mooi onderscheid in de generaties. Er zijn natives en immigrants. Onze kinderen en kinds-kinderen zijn digital natives. Wij zijn immigrants en de Millennial Mindset die zij hebben, hebben wij niet.
Nu maakt “you gave them technology to learn, you didn’t shift the way to learn”. De technologie is veranderd, het leren niet. Mooi hoor, hij maakt hiervandaan een stapje naar Benjamin Bloom. Van herinneren tot creëren. Dat is nog steeds wat het was toen Benjamin het bedacht. Maar de leer oplossingen zijn veranderd. In een mooie matrix waar hij same place naar any place en van same time naar any time doet hij het pleidooi dat leren any time en any where gaat plaatsvinden. Kevin Kelly (schreef net een boek “what technology wants”) quote: “in the end, what technology brings to us … is that it increases our options and possibilities”.
Technologie gaat erover om onze sociale capaciteiten uit te nutten. Daar laat hij een prachtig overzicht van nieuwe technologie van zien die je in de hand-outs kunt vinden. Nu begint het verhaal te zwalken: dit hebben we toch vaker gehoord? Zijn pleidooi is wel helder hoor: de jongste generaties zijn digital natives, technologie ontwikkelt zich snel, hoe meer je als HRD investeert in technologie, hoe meer impact je kunt bereiken en hoe beter je bij kunt dragen aan de transformatie van je organisatie. Het meest waardevol noemt hij “learning-at-the-speed-of-work”. Arie de Geus noemt het “learning faster than your competitors is the only sustainable competitive advantage”.
Om dan die waarde te bereiken, heb je architectuur en een framework nodig: eerst een framework, vervolgens ga je er als architect mee aan de slag. Belangrijke vragen om een framework mee te kunnen maken?
– waar leer je van: co-location, collaboration, interaction, information
– hoe ervaren ben je als lerende: expert, competent, functional, conceptual, aware
– hoe bouw je de leerorganisatie: curriculum, goals, communications, technology, vehicles
Met de antwoorden op deze vragen maak je een blauwdruk. Mooie plaatjes hoe je dat doet: zie hand-outs.
Was deze sessie écht vernieuwend? I’m not sure.
Speaker11772_Session6079_1
2 reacties leave one →
  1. 23 mei 2011 12:48

    Super om jullie zo te kunnen volgen! En de inhoud wat mee te krijgen. Veel plezier en succes daar! Ik volg met aandacht!

  2. 22 mei 2011 18:04

    Hello Evert,
    Geweldig zo’n snelle actie vanuit Orlando, better then terrific! Ik hoop dat er nog vele volgen.
    Groeten, Ger.

Plaats een reactie